Mihin aikaan toimittajille kannattaa tiedottaa?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
8.3.2021

Monelle on epäselvää, mihin aikaan toimittajille kannattaa tiedottaa. Se on ikävää, sillä huono ajoitus voi pilata hyvänkin tiedotteen.

Yksi vastaus siihen, miten tiedote kannattaa ajoittaa, on monille tiedottajille yllätys: öisin!

Harva tiedottaja tuntuu hoksanneen, että yölläkin voi lähettää medialle tiedotteen. Ja juuri siksi yö on hyvää aikaa siihen. Kilpailua on kovin vähän.

Vinkki pätee tietysti lähinnä silloin, kun tiedottamisen kohteena on jokin niistä muutamista isoista uutistoimituksista, jotka tuottavat uutisia öisinkin: MTV, Yle, STT, iltapäivälehdet…

Älä siis suotta lähetä yöllä tiedotettasi mihinkään harraste- tai paikallislehteen, podcastin juontajille tai telkkarin viikoittaisen keskustelu- ja ajankohtaisohjelman tuottajille – ellet tiedä, että juuri sitä jostain syystä tehdään yöllä.

Miksi öisin kannattaa tiedottaa?

Noissa toimituksissa vallitsee öisin uutispula. Siksi suhteellisen pienet uutiset muilta aikavyöhykkeiltä ylikorostuvat Suomen öisessä uutistarjonnassa. Ja siksi radiossa toistuvat öisin samat uutiset tunnista toiseen.

Yöllä ei tietenkään ole mahdottomasti kuulijoitakaan, mutta öiset uutiset toistuvat usein vielä aamun uutislähetyksissä ja löytyvät verkosta silloin, kun ihmiset työmatkoillaan lukevat niitä.

Jos et itse ole öisin hereillä, ajasta tiedote yöksi ja tee se niin hyvin, että toimittaja voi tehdä sen pohjalta pienen uutisen ilman lisätietojen hankkimista. Lisätietojen hankkiminen kun on usein öisin vaikeaa.

Ja mistä yöllä kannattaa tiedottaa?

Tiedottajan on hyvä pystyä myös ikään kuin perustelemaan tiedotteensa sisällöllä se, miksi hän lähetti tiedotteensa juuri yöllä.

Öisin ei välttämättä kannata harjoittaa sellaista mediaviestintää, jonka aiheena on jokin eilispäivänä tapahtunut asia.

Sen sijaan hyvä aihe öiselle tiedotteelle voi olla vaikkapa pieni tiiseri jostakin alkavan päivän uutisesta.

Tänä yönä lähetettävän tiedotteen aihe voi olla vaikkapa jokin poiminta jostakin päivällä julkistettavasta tutkimuksesta, tieto vihdoinkin tänään avattavasta moottoritienpätkästä tai jokin uusi tieto tänään vietettävästä juhlapäivästä.

Ja lopuksi pienet myyntipuheet

Miten tiedote sitten tehdään hyvin? Tämän ja paljon muuta kerron tuoreehkossa kirjassani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä. Laita minulle sähköpostia, niin saat 20% kirjaani varten alennuskoodin kustantajan verkkokauppaan.

Aika paljon voin tehdä organisaatiosi medianäkyvyyden hyväksi myös, jos tilaatte minut sparraamaan, kouluttamaan tai tekemään mediaviestintää puolestanne.

Blogin pääsivulle