Tekstit, editointi, kirjoitusvalmennus ja -koulutus

Viestintää, joka vakuuttaa ja vaikuttaa

Jos haluat käyttökelpoista tekstiä, luota sisältöpäällikköömme, kirjallisen viestinnän moniottelijaan ja personal traineriin Jaakko Kilpeläiseen. Hän on kirjoittanut työkseen noin 20 vuotta, editoinut muiden tuottamaa tekstiä, valmentanut ja kouluttanut kirjoittajia sekä suunnitellut ”puhekieliä” yrityksille. Annetaan Jaakon selittää, miksi hänen palveluilleen on tarvetta:

Sanotaan nyt suoraan. Kirjallisen ilmaisun taso on on monella meistä hälyttävän heikko. Se ei näy ainoastaan nousuhumalaisissa somepostauksissa vaan myös esimerkiksi tiedotteissa ja markkinointiteksteissä. Tyypillisiä epäkohtia ovat esimerkiksi:

  • lyöntivirheet
  • ylipitkät ja raskasrakenteiset virkkeet
  • tahattomat kaksoismerkitykset ja muutoin epätäsmälliset ilmaukset
  • yhdys sana virheet
  • passiivimuodon tarpeeton käyttö
  • täytesanat ja -fraasit
  • sanajärjestyssekoilu
  • epäolennaisuudet
  • olennaisen tiedon puuttuminen
  • töksähtelevä lauserytmi
  • sekava ja epäjohdonmukainen kokonaisrakenne
  • tehottomiksi kuluneet kuvailmaukset ym. kliseet
  • kohderyhmän kannalta epäonnistuneet tyylikeinot
  • ”14-vuotta”
  • ”30-kymppinen” (kolmekymmentäkymppinen eli 300-vuotias?)
  • ”Thaimaaseen” (näin puhuvat varmaan myös istuttavat kasvinsa kasvimaaseen ja luottavat armaaseen isänmaaseen?)

Jos epäilet, että edellä mainitut ongelmat riivaavat yrityksesi markkinointi- tai muita tekstejä, suosittelen ottamaan yhteyttä minuun. Lukaisen kirjalliset tuotoksesi ja arvioin avuntarpeesi ihan ilmaiseksi.

Tämä on omaksi parhaaksesi muun muassa seuraavista syistä.

Huono teksti on lukijalle hidaste ja kirjoittajalle uskottavuusongelma

Heikkenevä kirjoitustaitomme on – lievästi ilmaistuna – sääli. Jokainen kirjoitusvirhe hidastaa tekstin lukemista ja heikentää kirjoittajan uskottavuutta.

Jos ei kirjoittaja osaa kunnolla kirjoittaa, lukijassa herää helposti kysymys, että osaako hän ajatellakaan.

Huolimattomasti muotoiltu teksti saa lukijan pohtimaan, että onkohan tämän putiikin palvelukin yhtä huolimatonta.

Tekstissä, jonka tarkoitus on myydä, tällaiset uskottavuusongelmat paitsi hidastavat luku-urakkaa ja vaikeuttavat ymmärtämistä, myös heikentävät myyntiä.

”Ketä nyt muka pienet pilkkuvirheet haittaavat? Sisältö on kuitenkin tärkein, eikö niin”, pohtii moni – aivan kuin joutuisimme valitsemaan virheettömän tekstin ja kiinnostavan sisällön väliltä. Emme joudu. Tekstin tekninen laatu ei sulje pois sen sisällöllistä laatua vaan tukee sitä.

Hyvällä kirjoittajalla on aina huonoa kirjoittajaa paremmat edellytykset tuottaa myös sisällöllistä laatua.

Kielioppia ja oikeinkirjoitusta on varaa ylenkatsoa vain sillä, joka tuntee kielioppi- ja oikeinkirjoitussäännöt. Näitä sääntöjä voi kyllä hallitusti rikkoakin, mutta ensin ne pitää tuntea.

Jos kirjoitat huonosti vain, koska et osaa kirjoittaa hyvin, markkinointisi ja viestintäsi teho heikkenee. Tällöin sinulla on kaksi järkevää vaihtoehtoa:

  • Opettelet kirjoittamaan paremmin.
  • Värväät ammattikirjoittajan tuottamaan ne tekstit, joiden on oltava ammattimaisesti tuotettuja.

Valitset kumman vaihtoehdon tahansa, voin auttaa sinua. Ota yhteyttä ja kerro, millaista tukea kaipaat. Kerron, mitä voin tehdä ja mitä se maksaa.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen…

Eikö kynä luista? Kutsu avuksesi tämä mies, viestinnän asiantuntija Jaakko Kilpeläinen!
Eikö kynä luista? Kutsu avuksesi tämä mies, viestinnän asiantuntija Jaakko Kilpeläinen!

Näin palvelen ja tällaiset ovat taustani

Tuotan sanallista sisältöä muun muassa

  • esitteisiin
  • myyntikirjeisiin
  • blogeihin
  • somepostauksiin
  • julisteisiin ja flyereihin
  • asiakas- ja henkilöstölehtiin
  • tiedotteisiin
  • uutiskirjeisiin
  • lehti-ilmoituksiin.

Viime aikoina olen erityisesti perehtynyt sisältömarkkinointiin. Eli hyödyllisiin ja kiinnostaviin sisältöihin, joita tarjoillaan ilmaiseksi, markkinoimatta suoraan mitään.

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on herättää kohdeyleisön huomio ja luoda tähän luottamussuhdetta, jotta sisällöntuottajan nimi on mielessä silloin, kun kuluttaja tarvitsee sisällöntuottajan myymiä palveluita.

Sisältömarkkinointia voivat olla esimerkiksi blogit, uutiskirjeet, asiakaslehdet tai somepostaukset. Vanhana journalistina tiedän, millainen sisältö palvelee ja inspiroi lukijaa tuputtamatta tälle mitään – ja miten tämmöisten sisältöjen avulla lopulta myydään kuluttajalle jotakin.

Olen tehnyt sisältömarkkinointia muun muassa Ideaparkille, Provinssirockille, STT Viestintäpalveluille, Meltwaterille, Suomen Apteekkariliitolle ja Soveltolle. Ja vähän pienemmillekin toimijoille.

Asiakkainani on myös eräitä it-alan firmoja. Niille on tyypillistä, että ammattitaito on rautainen mutta viestejä ei osata kertoa kansantajuisesti. Se on ymmärrettävää ja normaalia, ja sellaisiin vaivoihin kannattaa rohkeasti hakea ammattiapua. Soittele tai viestittele siis rohkeasti, jos vähänkin epäilet, että saattaisin voida auttaa.

Jos haluat kirjoittaa itse mutta entistä paremmin, käyn tekstisi läpi kriittisellä mutta rakentavalla otteella. Ehdotan muutoksia ja perustelen ne. Annan palautetta kirjoitustavastasi ja kerron, miten voit kehittyä. Tätä palvelua kutsutaan editoinniksi tai kielenhuolloksi.

Yhteistyömme jälkeen olet parempi kirjoittaja.

Vedän myös monentyyppisiä koulutuksia, livenä ja etänä.

Tiedän, mitä teen, sillä olen kirjoittanut yhteensä tuhansia juttuja noin 60 lehteen, editoinut muiden ammattikirjoittajien tekstejä mm. ammattilehti Journalistissa, rustannut somepostauksia ja tiedotteita, briiffannut, sparrannut ja kouluttanut jengiä erilaisissa kirjoitusprojekteissa sekä julkaissut kirjan.

Kirjoitan suomeksi; muunkielinen materiaali hoituu kääntäjäkontaktiemme avulla.

Jos haluat parempaa tekstiä, toiveesi toteuttaminen alkaa ottamalla minuun yhteyttä.

”Jaska on yksi parhaita tuntemiani toimittajia ja kirjoittajia. Jutut on aina rakennettu hyvin, vaikka briefit olisivat ylimalkaisiakin. Jos jutun teossa sattuu jokin vastoinkäyminen, Jaska ei ole heti itkemässä avun perään. Niinpä yhteistyö hänen kanssaan on helppoa, varsinkin, kun aikataulutkin pitävät.”

– Asiakaslehtien tuottaja, viestinnän asiantuntija Maija-Liisa Ihanus (2014)

”Jaakko Kilpeläinen on lahjakas kirjoittaja. Hänellä on lehtityöhön tarvittavaa luovuutta ja kykyä asettaa asiat mittasuhteisiinsa. Hän kirjoittaa hyvää ja ilmeikästä suomen kieltä.

– Uutispäivä Demarin (nykyinen Demokraatti) uutispäätoimittaja Antti Vuorenrinne (2006)

”Kilpeläistä voi luonnehtia osaavaksi ammattilaiseksi, joka tarttuu ennakkoluulottomasti myös vaikeisiin aiheisiin.”

– Journalistin päätoimittaja Markku Lappalainen (2009)

”Erityisen kiitettävää on hänen paneutumisensa juttujen editointiin sekä rakentava ja ystävällinen tapa, jolla hän antaa täsmällistä palautetta kirjoittajille.”

– Kotimaan toimituspäällikkö Tuija Tiihonen (2012)

”Toimittajan taidolla ja tiedottajan tietämyksellä kirjoitettu kirja, jota oli ilo lukea. Jaakko oli mediaviestinnän perusasioiden joukkoon sijoittanut herkullisia lausahduksia, jotka olivat todellisia helmiä ja osoitus omasta ajattelusta.”

– Viestinnän asiantuntija Marika Viherlaiho LinkedInissä kirjasta Ansaittu julkisuus (2020)