Kaikki olennainen mediaviestinnästä

Tällainen kirja on Ansaittu julkisuus

Kesäkuussa 2020 ilmestynyt Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä on Suomen laajin opaskirja mediahuomion eli ansaitun julkisuuden hankkimiseen. Kirjoittaja ja kymmenet hänen haastattelemansa asiantuntijat kertovat tässä teoksessa, miten sinäkin voit päästä maksutta esille lehdessä, radiossa, televisiossa tai digitaalisilla sisältöalustoilla.

Ansaittu julkisuus — Kaikki olennainen mediaviestinnästä

Tämän kirjan luettuasi tiedät, miten suomalainen media toimii 2020-luvulla ja kuinka tämä tieto auttaa sinua saamaan myönteistä julkisuutta.

Etkä ole taitavampi ainoastaan mediaviestinnässä vaan viestinnässä ylipäätään: Tunnistat paremmin, mikä toiminnassasi on suuren yleisön kannalta kiinnostavaa. Ymmärrät, miten siitä tehdään entistä kiinnostavampaa ja kuinka siitä kannattaa kertoa maailmalle.

Ansaittu julkisuus opastaa muun muassa…

  • kirjoittamaan loistavan tiedotteen
  • valitsemaan sopivan kohderyhmän ja jakelemaan tiedotteen sille tehokkaasti
  • ideoimaan mediaa kiinnostavia sisältöjä
  • ajoittamaan viestin oikein
  • kontaktoimaan toimittajia henkilökohtaisesti
  • onnistumaan haastattelussa
  • luomaan kestävät, luottamukselliset mediasuhteet
  • käyttämään hyödyksi sosiaalista mediaa, yleisönosastoja ja luovuutta
  • ymmärtämään journalistien etiikkaa ja joukkoviestintään vaikuttavaa lainsäädäntöä
  • seuraamaan viestinnän tuloksia ja hyödyntämään tätä dataa

Tämä bloggaus kertoo täsmällisemmin, luku luvulta, mitä kaikkea Ansaittu julkisuus pitää sisällään.

Ansaitun julkisuuden voit tilata esimerkiksi täältä.

Sanottua

”Se ei ole ihan vähän kun – – Jaakko Kilpeläinen lupaa kertovansa kaiken olennaisen mediaviestinnästä. Mutta – – (tämä kirja) on nasevasti ja harkitusti rakennettu kokonaisuus, joka lunastaa hurjan lupauksen. – – Ammattikirjallisuuden lajissa ei aina jakseta erityisen paljoa miettiä luettavuutta ja hyvää kieltä, mutta tästä ei Kilpeläistä pääse onneksi syyttämään. Kirjoittamisen ammattilainen antaa myös persoonansa pilkahdella siellä täällä.”

Kulttuuritoimitus.fi 12.10.2020

”Kirja paikkaa tätä aukkoa (yritysten ja järjestöjen median tuntemuksessa) antamalla kymmenittäin käytännön vinkkejä ja nostamalla esiin yritysviestinnän onnistumisia. – – Kirja antaa paljon vinkkejä toimittajien kohtaamiseen, haastatteluihin ja massasta erottautumiseen. Tämän osuuden voisivat yritysten ja järjestöjen viestintäihmiset takoa päihinsä ja sitten organisaatioidensa johtajien ja asiantuntijoiden mieliin. – – Vakuuttavaa: yli 70 haastateltua, jotka puhuvat avoimesti ja kriittisesti.”

Talouselämä 21.8.2020

”Ellei termille ’kokemusasiantuntija’ olisi muodostunut erilaisten itseoppineiden virologien ja muiden muka-terveystietäjien takia niin kehnoa kaikua, nimittäisin nyt käsillä olevaa kirjaa todellisen kokemusasiantuntijan tekemäksi. Kirjoittaja on nimittäin työskennellyt kymmenkunta vuotta lehti- ja radiotoimittajana, toiminut Suomen Journalistiliiton tiedottajana ja pyörittää nyt omaa viestintätoimistoa. Kokemusta siis on sekä viestien lähettämisestä että niiden vastaanottamisesta. – – Kirja on käytännönläheinen työkalu tiedon tuottajalle ja sen välittäjälle. Se auttaa hahmottamaan, mistä modernissa mediaviestinnässä on kysymys ja antaa ohjeita omien mielipiteiden tai tutkimustyön tulosten julkistamiseen.”

Agricola – Suomen humanistiverkko 31.3.2021

”Mikäli sosiaali- ja terveysministeriön viestintäpuolella olisi kyseinen kirja luettu tarkkaan ja harkiten, nollat tuskin olisivat tipahdelleet tiedotteista. Sen verran tarkkaan ja kädestä pitäen Kilpeläinen kirjassaan tiedotteen tekemistä ohjeistaa. Suosittelenkin opuksen hankkimista jokaiseen suomalaiseen viestintäyksikköön.”

Bonfire.fi 25.8.2020

”Toivoisimme, että mainio Ansaittu julkisuus päätyy mahdollisimman monen yrittäjän ja toimitusjohtajan luettavaksi”

viestintätoimisto Pure Media Company Facebook-sivuillaan 21.8.2020

”Toimittajan taidolla ja tiedottajan tietämyksellä kirjoitettu kirja, jota oli ilo lukea. Jaakko oli mediaviestinnän perusasioiden joukkoon sijoittanut herkullisia lausahduksia, jotka olivat todellisia helmiä ja osoitus omasta ajattelusta.”

viestinnän asiantuntija Marika Viherlaiho LinkedInissä 3.8.2020

”Ansaittu julkisuus (Alma Talent, 2020) kannattaa lukea! Kirja on selkeä ja sujuvasti kirjoitettu opas mediahuomion maailmaan.”

toimittaja, viestinnän asiantuntija Terhi Friman blogissaan 9.7.2020

”Opettavainen ja käytännönläheinen lukupaketti niin ammattiviestijöille kuin viestintää sivutoimisesti tekeville. Kirjassa pureudutaan mediaviestinnän lainalaisuuksiin ja jaetaan arvokkaita vinkkejä mediasuhteiden luomiseen sekä ansaitun näkyvyyden saavuttamiseen.”

viestintätoimisto Pohjoisranta BVW Facebook-sivullaan 3.7.2020

”Erinomainen opus, ja ilmeisesti ainoa laatuaan eli mediaviestinnälle omistettu ja suomeksi kirjoitettu. Iso plussa konkretiasta ja kymmenistä toimittajien ja viestijöiden haastatteluista.”

PR-ammattilainen, kirjailija Jussi Laitinen LinkedInissä 21.8.2020

”Kirjoitan parhaillaan YAMK-opinnäytetyötäni ja halusin kertoa, että – – Ansaittu julkisuus on pelastanut minut muun muassa median, journalismin, viestinnän ja ylipäätään alan määrittelyjen suhteen. Erittäin selkeästi ja monipuolisesti olet kuvannut median nykytilaa ja tulevaisuutta, vaikka se ei edes ole kirjassa pääasia. Vinkkasin myös heti opettajalleni, että ottavat kirjasi mukaan journalismin opetukseen, koska lukujen 1 ja 2 jälkeen on kyllä erittäin hyvin kartalla siitä, missä media menee Suomessa.”

sähköpostipalaute 10.9.2020

”Vahva #lukusuositus (tai kuuntelu-) @kilpelainen81 kirjalle Ansaittu julkisuus. Kirja kertoo erittäin kattavasti #mediaviestintä-kiemuroista ja on varmasti hyödyksi kaikille asian parissa toimiville.”

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö Olli Vesala Twitterissä 30.9.2020

Hyvin kirjoitettu, erinomaisin esimerkein varustettu kattava perusteos viestinnästä. Sopi hyvin yleissivistäväksi – – mutta myös herättelijäksi omiin vaatimattomiin viestintäponnistuksiin. Kannattaa lukea, jos haluaa virkistää omaa prosessiaan.

Heli Vuori Goodreads.comissa 26.1.2021

Joko kiinnostuit? Kirja on yhä myynnissä mm. täällä.

Jos taas toivot yksilöllisempää, juuri teidän organisaatiollenne räätälöityjä työkaluja ansaitun näkyvyytenne edistämiseksi, pyydä niitä Ansaitun julkisuuden kirjoittajalta, kuvan kaverilta Jaakko Kilpeläiseltä.

Viestinnän asiantuntija, tietokirjailija Jaakko Kilpeläinen.

Hän on auttanut muun muassa kuntia, poliitikkoja, start up -yrityksiä ja järjestöjä saamaan mediahuomiota.

Jaakko voi opettaa sinut kertomaan toiminnastasi yleisölle entistä kiinnostavammin tai hoitaa myös käytännön PR-hommat puolestasi.

Lue lisää näistä palveluista tai ota saman tien yhteyttä!