Mediaviestintä

Ansaittu näkyvyys on vaikuttavinta näkyvyyttä

Oletko muka tyytyväinen saamaasi mediahuomioon eli ansaittuun näkyvyyteen? Vai saisiko olla lisää? Mediaviestinnän tietotaitajamme Jaakko Kilpeläinen kertoo, 1) mitä mediaviestintä ja ansaittu julkisuus ovat; 2) mistä syistä niihin kannattaa satsata ja 3) miksi tässä asiassa kannattaa kääntyä juuri meidän puoleemme.

Mediaviestintä on yhteisö- tai yritysviestintää eli PR:ää, jonka kohteena on media. Medialla voidaan tässä yhteydessä tarkoittaa lehdistöä, radiota, televisiota ja erilaisia digitaalisia julkaisukanavia.

Kun onnistut mediaviestinnässä, viestisi saa mediasta ansaittua näkyvyyttä. Tällöin toimittaja tai muu sisällöntuottaja tekee jutun siitä aiheesta, josta hänelle tiedotit. Tätä näkyvyyttä sanotaan myös ansaituksi julkisuudeksi, ansaituksi huomioksi ja ansaituksi mediaksi.

Tämä bloggaus selittää pidemmin, mitä mediaviestintä on; tällä sivulla keskityn enemmänkin siihen, miksi mediaviestintää kannattaa tehdä ja miksi juuri meidän tuellamme.

Kannattaako ansaittua näkyvyyttä tavoitella?

Ansaitun näkyvyyden voima aliarvioidaan ja mediaviestintä laiminlyödään usein. Yleisiä selityksiä ovat muiden muassa nämä:

  • ”Eihän kukaan enää mitään lehtiä lue, joten mitä hyötyä sinne on mitään juttua saada?”
  • ”Ei sinne mitään tiedotteita läpi saa kuitenkaan. Usko pois, kokeiltu on!”
  • ”Toimittajat vain pilaavat kaiken ylikriittisyydellään. Parempi pysyä somessa, jossa ei ole mokomia portinvartijoita meidän ja yleisön välissä.”

Nuo kuten monet muutkin selitykset ovat virheellisiä tai harhaanjohtavia. Totuus on, että useimpien yritysten, organisaatioiden ja muiden toimijoiden kannattaisi joko kehittää mediaviestinnän osaamistaan tai palkata alan osaaja tekemään sitä.

Tässä on yhdeksän tärkeintä syytä sille, miksi sinunkin edustamassasi organisaatiossa kannattaisi satsata mediaviestintään.

1. Ansaittu näkyvyys on halvempaa kuin ostettu – usein se on ihan ilmaista!

2. Ansaittu näkyvyys on ostettua tehokkaampaa.

3. Valtaosa suomalaisista seuraa mediaa tiiviisti.

4. Luottamuksemme perinteiseen mediaan on luja.

5. Mediahuomion saaminen on helpompaa kuin ehkä luulet…

6. …mutta tietyt asiat mediaviestinnästä on opittava, jos haluaa tiedotteensa erottuvan edukseen sadoista muista.

7. Mediaa ja mediahuomiota ei tarvitse pelätä, kunhan osaa välttää tietyt virheet.

8. Kun kehitämme mediaviestintäämme, siitä hyötyvät meidän viestijöiden lisäksi myös media ja koko yhteiskunta.

9. Kun perehdyt mediaviestintään, siinä sivussa opit paljon muutakin hyödyllistä.

Aiheesta pidemmin tässä bloggauksessa.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen…

Nainen pohtii mediaviestinnän keinoja
Kuvan nainen ei isommin liity tapaukseen, mutta hänen mielessään pyörii paljonkin asioita, jotka voivat hyödyttää mediaviestinnässä.

Alkoiko ansaittu näkyvyys kiinnostaa?

Jos haluat tehdä tehokasta mediaviestintää ja moninkertaistaa sen mahdollisuudet ansaittuun näkyvyyteen, tarjoan sinulle muutaman vaihtoehdon:

1. Tilaa minut kouluttamaan tai sparraamaan

Voin vetää viestintätiimillenne tai koko organisaatiolle koulutustilaisuuden tai presentaation, jossa käydään läpi kaikki se, mikä on teille olennaista. Kohderyhmän voivat muodostaa myös vaikkapa järjestön jäsenet tai yrityksen asiakkaat.

Räätälöin jokaisen koulutukseni siten, että se palvelee tilaajan toiveita. Kartoitan etukäteen tavoitteenne ja teen muutkin taustatyöni huolellisesti. Tilaisuus järjestyy tilanteen mukaan livenä tai etänä. Kesto: 20 minuutista kahteen tuntiin. Hinta: alkaen 200 euroa + alv.

Toinen vaihtoehto on vuorovaikutteisempi sparraussessio. Siinä keskustelemme tilaajan kanssa tämän tavoitteista, tarpeista ja kaikesta siitä, mitä näkyvyden edistämiseksi on järkevää tehdä.

Sessio voidaan järjestää kahdella tavalla. Ensimmäinen vaihtoehto on kevytsparraus, joka on edullinen ja sisältää siksi vain pienen määrän taustatyötä (yrityksen perustiedot, asiakkaan briiffiin tutustuminen, analyysi viimeaikaisesta medianäkyvyydestä). Keskustelu etenee jokseenkin vapaamuotoisesti. Laitan kyllä viestiä perään, jos jotain oleellista tulee mieleen vielä jälkeenpäin. Suositellaan niille, joilla on jokin selkeästi määritelty, tarkkaan rajattu ongelma ratkottavanaan. Kesto: 1 tunti. Hinta: 100 euroa + alv.

Toinen, kalliimpi ja usein pidempi sparraustuokio on syväsparraus. Tätä varten teen perusteellisemman taustatyön ja valmistelen tarvittavat materiaalit, esimerkiksi Powerpoint-esityksen, tehtäviä tai kirjallista materiaalia, mutta kysymyksille ja vapaamuotoiselle keskustelullekin varataan reilusti aikaa. Kesto: 1–2 tuntia riippuen asiakkaan tarpeista. Hinta: alkaen 300 euroa + alv.

Hintoihin kuuluu tyytyväisyystakuu: ellet ollut palveluihini tyytyvänen, kerro ja perustele se minulle. Näin saat rahasi takaisin.

Pidin syyskuussa 2020 Meltwaterille webinaarin, jolla oli noin 600 katsojaa. Heistä 89 prosenttia piti esitystäni hyvänä tai erittäin hyvänä.

2. Tilaa minut suunnittelemaan tai toteuttamaan mediaviestintää

Voin esimerkiksi kirjoittaa erinomaisen pressitiedotteen ja hoitaa kaiken sen jakeluun liittyvän: kohdennuksen, ajoituksen ja niin edelleen.

Voin tehdä kaikkea sitä muuta, mitä näkyvyys kulloinkin edellyttää: Kontaktoin toimittajia henkilökohtaisesti tai valmennan asiakastani siihen. Autan järjestämään tiedotustilaisuuden, johon saadaan kerrankin toimittajia paikalle. Tuotan toimittajia kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Käytän niitä keinoja ja välineitä, joita tilanne milloinkin vaatii, harvinaisia ja epäsovinnaisiakaan tapoja kaihtamatta.

Voin suunnitella mediaviestintää tilaajan kanssa tietylle ajanjaksolle tai tietyn tapahtuman näkyvyyttä ajatellen. Suunnitelma on mahdollista tehdä esimerkiksi tiettyä juhlapäivää tai kampanjaa varten tai vaikka koko tulevan vuoden ajalle. Suunnitelmassa voidaan määrätä ennalta kaikki tarvittavat viestintätoimenpiteet, päättää niiden ajoituksesta, vastuunjaosta, jakelukanavista, tulosten seurantatavoista ja muista yksityiskohdista.

Voin ideoida aiheita tiedotteille.

Voin tsempata ja valmentaa asiakkaitani haastatteluihin. Autan hoitamaan kaikki haastattelun vaiheet hyvin. Pyrkimys on, että haastateltava jää toimittajan mieleen luotettavana, yhteistyökykyisenä tyyppinä, jota kannattaa haastatella toistekin. (Tässä todella moni haastateltava epäonnistuu mm. median puutteellisen tuntemuksen takia!) Mediavalmennus sopii esimerkiksi yritysjohtajille, nuorille poliitikoille, esiintyville taiteilijoille ja eri toimialojen asiantuntijoille (joista monilla on vaikeuksia puhua alastaan yleisesti ymmärrettävällä tavalla!)

Voin tunnistaa, mikä asiakkaani yritys- tai elämäntarinassa kiinnostaa mediaa. Sitten valmennan asiakkaani kertomaan tarinansa julkisuudessa siten, että tarina saa huomiota ja tukee asiakkaani tavoitteita.

Voin valmentaa median kohtaamiseen mahdollisessa kriisitilanteessa. Autan myös ehkäisemään kriisejä tunnistamalla niiden riskit ja antamalla suosituksia riskien eliminoimiseksi. (Kriisinaikaista kriisiviestintää en tee, mutta voin suositella siihen sopivia tekijöitä.)

Voin auttaa asettamaan mediaviestinnälle mielekkäät, realistiset tavoitteet (ja sitten saavuttamaan ne).

Voin seurata saatua medianäkyvyyttä tietyllä ajanjaksolla, analysoida seurannan tulokset ja tehdä tulosten perusteella kehitysehdotuksia.

Yhteistyön muodosta riippumatta tähtään aina siihen, että toimeksiantoni päätyttyä asiakkaallani on entistä paremmat edellytykset ansaittuun näkyvyyteen. Yhteistyömme jälkeen organisaatio näkee selvemmin, mikä siinä on ulkopuolelta katsottuna kiinnostavaa ja miten siitä kannattaa ulkopuolisille kertoa.

Mitä näkyvyys maksaa?

Palvelun hinta määräytyy työmäärän ja asiakkaalle tuotetun hyödyn mukaan. Esimerkiksi yhden tiedotteen kirjoittaminen maksaa taustatyön määrästä riippuen 200–400 euroa ja sen jakeluun liittyvät toimenpiteet (ajoitus, kohdennus, mahdolliset peräänsoittelut avainmedioihin…) suunnilleen 100 euroa lisää.

Kolmepäiväisen, keskisuuren messun tai festivaalin mediaviestintäsuunnitelmalle tulee hintaa 300 euroa tai enemmän monista muuttujista riippuen. Vuosisuunnitelma pienen, hiljaisen paikallisyhdistyksen mediaviestinnästä maksaa 200 eurosta ylöspäin. Valtakunnallisen jättiyrityksen vuosisuunnitelma vaatii usean päivän työn ja tuottaa monenlaista arvoa – hintaa sille kertyy helposti muutama tuhat euroa. Aloittelevan poplaulajan mediavalmennus ja hänen tarinansa paketoiminen toimittajia kiinnostavaan muotoon: hinta alkaen 1000 euroa.

Jos tilaatte useita eri palveluita tai työllistätte minua pitkään ja säännöllisesti, ”tukkualennusta” on luvassa.

Lisään kaikkiin hintoihini 24 prosentin arvonlisäveron.

Hintoihini sisältyy tyytyväisyystakuu. Jos olet tyytymätön, kerro ja perustele se minulle, niin saat rahasi takaisin.

Ai niin, on pari asiaa, jotka eivät maksa mitään…

  • 365 vinkkiä -sarjan seuraaminen. Näkyyn ja Kuuluun blogissa ja Facebook-sivulla siis julkaistaan uusi markkinointi- tai viestintävinkki joka päivä koko vuoden ajan. Muualla somessa vinkkailemme satunnaisemmin. Aika moni niistä käsittelee mediaviestintääkin. Lue toki lisää tästä hankeesta.
  • Lähetä sähköpostia, soita tai varaa noin vartin mittainen etäpalaveri kanssani. Valitsemallasi viestintävimpaimella voit kertoa, mikä työpaikkasi mediaviestinnässä mättää. Mitkä näkyvyystavoitteet eivät ole toteutuneet? Mitä haluatte kertoa ja millaisille kohderyhmille? Tai muuta vastaavaa – sana on vapaa. Turinatuokiomme tarkoitus on kartoittaa taustatahosi ongelmat sekä ne ratkaisut, joita minä voin tarjota. Tämä kartoitussessio ei vielä maksa mitään eikä sido ketään mihinkään. Ihanan turvallista, eikö?

Miksi tilaisit juuri minut?

Hyvä kysymys! Maammehan on täynnä viestintätoimistoja ja joukkoviestinnän parissa operoivia freelancereita, jotka ilmoittavat ansaitun julkisuuden / näkyvyyden / huomion / median yhdeksi erikoisalakseen.

Väitän, että olen työntänyt pääni syvemmälle siihen kaninkoloon kuin juuri kukaan heistä.

Seuraa ”pari” sanaa minusta ja ammatillisista taustoistani.

Kuka on Jaakko Kilpeläinen?

Minä olen Jaakko, Tampereelta. Harrastan lihastreeniä melko säännöllisesti ja aina yhtä vastentahtoisesti. Aamuisin olen äreä ja mielipiteissäni jyrkähkö – ja kiitollinen, jos joku voi kertoa, miten voisin estää itseltäni somepostailun ennen puoltapäivää. Suurkulutan monenmoista huumoriviihdettä, ja muutama oma vitsini on painettu kirjaan nimeltä Paskimmat puujalkavitsit. Olut toimii treenin jälkeen palautusjuomana.

Olen myös Ronja-nimisen terrierin (kuvassa oikealla) huoltaja.

324-sivuinen kirjani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä ilmestyi kesäkuussa 2020. Kirjaa varten haastattelin tai jututin taustatiedoksi yli sataa ihmistä: toimittajia, viestijöitä, tutkijoita, lainoppineita… Pengoin toki mappi- ja gigatavutolkulla muutakin lähdeaineistoa.

Oliko tässä kaikessa mitään järkeä? En tiedä, mutta ainakin on tuntunut kivalta, kuinka kovasti lukijat tuntuvat tykänneen esikoisteoksestani ja kuinka hämmentävän vähän olen saanut siitä kielteistä palautetta. Käväise tällä sivulla, jos sinua kiinnostaa yhteenveto kriitikoiden ja muiden lukijoiden kommenteista.

Järjestö- ja toimitustyö loivat hyvän pohjan

En ollut aivan ummikko ennenkään. Työskentelin Journalistiliiton tiedottajana, hääräsin liiton eri luottamustehtävissä ja tein liiton jäsenlehteä Journalistia yhteensä kymmenisen vuotta. Ne vuodet täyttivät pääni media-aiheisella tiedolla, josta on ollut iso apu mediaviestinnän asiantuntijatehtävissä.

Melkein pohjaton taustatietokaivo oli myös se 12 vuoden ajanjakso, kun ennen viestintäalalle kallistumista tein toimittajan hommia pätkä- ja silpputyöläisenä sekä freelancerina.

Kerran laskeskelin, että juttujani on julkaistu noin 60 lehdessä. Lisäksi olen tehnyt uutisia muutamalle radiokanavalle ja ollut muutaman tv-ohjelman taustatehtävissä.

Noina vuosina näin luultavasti tuhansia tiedotteita ja muita viestintäväen yhteydenottoja. Sain aika kattavan käsityksen siitä, millainen PR meihin journalisteihin uppoaa ja mitä kaikkea mediaviestinnässä on parempi välttää.

Oma yritys, toiminimi, minulla on ollut vuodesta 2008. Yrityksen alkuvuosina työskentelin lähinnä freelance-toimittajana. 2010-luvulla hivuttauduin hiljalleen viestinnän ja markkinoinnin pariin.

Touhujani mediaviestinnän parissa

Tein mediaviestintää ja puhuin siitä julkisesti harvakseltaan jo ennen kuin kirjoitin siitä kirjan. Mutta kirjan ilmestyttyä olen saanut höyrytä aiheesta paljon isommalla vaihteella ja toteuttaa tätä ehkä vähän poikkeavaa intohimoani.

Olen antanut useita ansaittu näkyvyys -aiheisia haastatteluita ja kirjoittanut asiantuntija-artikkeleita sekä bloggauksia. Niitä on julkaistu mm. Journalisti-lehdessä, viestintäjärjestö ProComin ylläpitämässä Viestijät-blogissaSTT Viestintäpalveluiden viestintäkanavissaKauppalehden uutiskirjeessä sekä Liana Technologiesin LianaCast-podcastissa.

Olen puhunut mediaviestinnästä lukuisissa koulutus- ja muissa tilaisuuksissa. Niitä ovat järjestäneet muiden muassa isot viestintäpalveluyritykset kuten Meltwater ja STT Viestintäpalvelut, koulutusfirmat kuten Hallintoakatemia ja ammattijärjestöt kuten Journalistiliitto sekä Julkisen alan tiedottajat. Täältä voit lukea muun muassa siitä, mitä kuulijani ovat tykänneet esityksistäni.

Olen myös saanut suunnitella ja tehdä ihan käytännössäkin mediaviestintää monenlaisille toimijoille. Journalistiliitto oli tiedottajuusvuosinani mediassa esillä enemmän kuin ennen minua ja enemmän kuin muut suunnilleen samankokoiset ammattiliitot.

Tässä toinen esimerkki siitä, millaista mediahuomiota minun avullani on mahdollista saavuttaa. Ja tässä kolmas.

Tehtäisiinkö sinusta tai työnantajastasi seuraava esimerkki? Jos ”kyllä kiitos”, löydät tarvittavat yhteystiedot täältä.

Parhaat pala(uttee)t

”(Journalistiliitto) on (Jaakon tiedottajuuden aikana) esiintynyt mediassa vuosittain noin 500–700 jutussa, mikä on muita vastaavankokoisia liittoja merkittävästi enemmän.”

– Journalistiliiton viestintäyksikön päällikkö Maria Pettersson (2019)

”Olen tosi tyytyväinen (saatuun medianäkyvyyteen).”

– EPSEn toimitusjohtaja Jouni Jääskeläinen (2019)

”Saimme tapahtumallemme medianäkyvyyttä ehkä enemmän kuin mikään suomalainen komiikkaklubi on saanut. Pari radiokanavaa ja kymmekunta lehteä tarttui heille tarjottuihin ideoihin, jotkut monen jutun verran. Huonomminkin olisi voinut yhteistyö mennä.”

– Suomen Komiikkateollisuuden tuottaja Miika Pettersson (2014)

”Hyvä paketti – jos olisin nähnyt tämän kolme vuotta sitten, ennen kuin aloitin kylmiltään tiedottajana (organisaatiossa, jonka nimi poistettu), olisin säästynyt aika monelta oppireissulta =)”

”Paketti oli kattava ja hyvin suunniteltu. Materiaali tuki puhetta hyvin. Ajankäyttö kouluttajalla hienosti hallussa.”

”ammattimaisesti toteutettu lähetys, kiitokset siitä!”

Anonyymiä kurssipalautetta etäkoulutuksesta (2020)

Ja kuten olen useasti eri tilanteissa sanonut, mediaviestintää kannattaa tehdä niin, että toimittajalle jää yhteistyöstä hyvä maku. Kannattaa tähdätä siihen, että toimittaja olisi ehkä vähän samoilla linjoilla kuin toimittaja Jose Riikonen vuosientakaisessa sähköpostikirjeenvaihdosamme.