Tiedotejakelupalvelut – mitä ne ovat ja milloin niitä kannattaa käyttää?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
15.3.2021

Mediaviestinnässä merkitystä on kaiken muun lisäksi silläkin, mitä keinoja ja välineitä tiedotteen jakeluun käyttää. Markkinoilla toimivat maksulliset tiedotejakelupalvelut ovat usein varteenotettava työkalu pressitiedotteen jakeluun toimittajille.

Tiedotejakelupalveluiden avulla tavoitat helposti ja tehokkaasti haluamasi toimitukset. Suomessa näitä palveluita myyvät ainakin Cision, Meltwater, ePressi-nimistä palvelua myyvä Liana Technologies sekä STT Info -palvelua myyvä STT Viestintäpalvelut.

Tiedotejakelupalvelua kannattaa vähintäänkin vakavasti harkita tiedotteen lähettämisen välineeksi tavallisen sähköpostin sijasta, jos…

  • organisaatiosi viestintäbudjetti ei ole mahdottoman tiukka (nämä palvelut maksavat satoja euroja kuukaudessa)
  • viestintäsi kohteena olevien toimitusten ja toimittajien joukko on suuri (kymmeniä tai useampia vastaanottajia)
  • et tunne Suomen mediaa etkä tiedä, miten tiedotteet kannattaa kohdentaa eli kenelle ne kannattaa lähettää.

Kirjassani Ansaittu julkisuus kerron tarkemmin näistä välineistä, niiden eduista verrattuna tiedottamisen lähettämiseen esimerkiksi sähköpostilla ja niiden käytöstä. Laitapa minulle viestiä, niin saat kirjastani 20 prosentin alennuksen edellä linkitetyssä verkkokaupassa.

Blogin pääsivulle