Näin adjektiivien liikakäyttö vie viestiltäsi uskottavuuden

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
16.1.2021

Markkinoinnissa adjektiivit ovat enemmän ok kuin viestinnässä (näiden ero on selitetty tiiviisti tässä postauksessa).

Viestinnässä, kuten pressitiedotteissa, kannattaa käyttää adjektiiveja niin vähän kuin mahdollista. Sama koskee journalismia ja kaikkea sellaista sisältöä, jonka on tarkoitus profiloida kirjoittajansa asiantuntevana ja luotettavana tietolähteenä. Tällaisissa käyttötarkoituksissa ovat ok lähinnä subjektiiviset, absoluuttiset adjektiivit, kuten kupera tai valkoinen.

Tulkinnanvaraiset ja arvottavat adjektiivit kuten kaunis, pitkä tai vähäinen ovat useissa asiayhteyksissä ongelmallisia. Ne kertovat kirjoittajansa näkemyksistä ja tulkinnoista, eivät niinkään todellisuudesta. Nimittäin se, mikä on sinulle näyttäytyy kauniina, voi jonkun toisen silmissä olla perin ruma.

Adjektiivit ovat usein korvattavissa yksiselitteisemmillä, uskottavammilla sanoilla ja ilmauksilla. Esimerkiksi painava-sanan sijasta voit kirjoittaa ”satakiloinen”.

Blogin pääsivulle