Huomioi ainakin nämä 3 pointtia mediaviestinnässäsi, kun versioit viestiäsi kohdemedian tarpeisiin

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
5.5.2021

Yleisin mediaviestinnän väline on perinteinen pressitiedote, joka lähetetään samaan aikaan ja täsmälleen samanlaisena kaikille kohdemedioille. Mutta se ei välttämättä ole tehokkain keino viestin saamiseksi perille. Tehokkaampaa on usein räätälöidä eli kustomoida eli versioida viestisi kutakin avainmediaa varten.

Tällä olen omassa mediaviestinnässäni saanut paljon paremmat tulokset kuin perinteisellä massatiedotteella. Näin sain varsin laajan medianäkyvyyden muun muassa Apollo Roast -komiikkatapahtumalle sekä ennestään tuntemattomalle yritykselle nimeltä EPSE.

Tässä muutama seikka, jotka kannattaa huomioida ja tehdä, mikäli haluat tällaisen räätälöinnin tuottavan tulosta:

  • Tutustu avainmedioihisi eli viestintäsi kannalta keskeisiin tiedotusvälineisiin. Selvitä, ketkä sitä tekevät ja millaiselle kohderyhmälle, millaisella tyylillä tuota yleisöä puhutellaan, millaisia juttuformaatteja tuo julkaisu pitää sisällään, millaisia aiheita se on viime aikoina käsitellyt – ja millaisia ei. Ja niin edelleen. Parasta on seurata viestintästrategisesti tärkeimpiä medioita säännöllisesti.
  • Mieti, ketä mistäkin avainmediasta kannattaa kontaktoida ja millainen juttu aiheestasi saattaisi mihinkin niistä syntyä. Mieti, miksi se juttu olisi ajankohtainen ja kiinnostava juuri kyseistä julkaisua seuraavan yleisön mielestä – ja miten perustelet tämän relevanssin, kun olet yhteydessä avainmediaasi.
  • Kontaktoi avainmedian keskeisintä toimittajaa henkilökohtaisesti ja esittele hänelle ideasi. Osoita, että olet perillä kyseisen julkaisun erityispiirteistä ja tarpeista. Älä kuitenkaan ideoi heidän puolestaan juttua liian yksityiskohtaisesti. Toimittajat eivät usein pidä sellaisesta vaan haluavat kokea keksineensä idean itse, vaikka hyvä aihe tarjoiltaisiin valmiina toimituksen ulkopuolisesta lähteestä.

Ansaittu julkisuus -kirjassani kerron tästä räätälöinnistä perusteellisemmin, esimerkkien avulla. Mielelläni myös autan juuri sinua ja organisaatiotasi saamaan viestisi läpi entistä tehokkaammin. Lue lisää mediaviestinnän asiantuntijapalveluistani ja ota yhteyttä.

Blogin pääsivulle