Plan B on syytä olla, jos ei mediaviestintä tuotakaan tulosta

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
31.10.2021

Seuraava huomio tuli mieleeni, kun hiljattain puhuin mediaviestinnästä erään yliopiston eräällä viestinnän kurssilla.

Opiskelijoilla oli harjoitustehtävissään suunnitelmia kuten että ”kerrotaan tästä Hesarille” ja ”sovitaan haastattelu Kymmenen uutisiin”.

Sehän olisi yrityksen kannalta mainio juttu, JOS ansaittua julkisuutta Suomen päämedioista voisi noin vain hankkia esim. ostamalla niin kuin mainospaikkoja ostetaan.

Ansaitun julkisuuden eli mediahuomion saaminen ei kuitenkaan ole pelkästään viestijästä itsestään kiinni. Vaikka viestintää tehtäisiin kuinka hyvin, viestinnän kohteena oleva toimitus ei välttämättä tartu sille tarjottuun aiheeseen. Syitä voi olla monia: uutispäivästä sattui tulemaan harvinaisen kiireinen; vuorossa ollutta uutispäällikköä ei nyt vain sattunut tämä aihe kiinnostamaan tai suunnitelmissa on jo julkaista samantapainen juttu ensi viikolla.

Plan b eli varasuunnitelma on siksi hyvä olla takataskussa: mitä teet, jos se Hesari tai Maikkari ei innostukaan aiheestasi? Kenelle seuraavaksi tiedotat, missä mainostat tai kuinka havittelet tarvitsemaasi näkyvyyttä?


Viestintätoimisto Näkyy ja Kuuluu Tampereelta auttaa sinua mielellään mm. mediaviestintään liittyvissä tarpeissasi. Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten voisimme lisätä näkyvyyttäsi ja kuuluvuuttasi sekä edistää niillä tavoitteitasi.

Blogin pääsivulle