Toukokuussa 2023 Vetter Communicationsin kanssa pilotoitu Mediatiedotuksen Master Class -koulutuspäivä meni siinä määrin hyvin, että järjestämme sen uudelleen Tampereella 25.1.2024. Koulutuksessa opit kaiken olennaisen mediatiedotuksesta eli mediaviestinnästä.
Tässä yrityksesi tai muun yhteisösi ammattiviestijälle muutama hyvä syy ostaa lippu:
Medianäkyvyyden arvo on jopa miljoonia euroja vuodessa
En liioittele. Erään järjestön, jonka viestintää olen tehnyt ja mitannut, nimi mainitaan nykyään vuosittain noin 2000 jutussa Suomen toimituksellisessa mediassa. Käyttämämme mediaseurantatyökalu osaa laskea näiden juttujen mainosarvon – siis juttujen rahallisen arvon, joka on laskettu jotakuinkin tällaisella kaavalla:
Kuinka paljon mainostaminen tässä lehdessä, tv-ohjelmassa tai muussa julkaisussa tai lähetyksessä maksaisi, jos julkaistujen juttujen sijasta olisi ostettu saman verran mainostilaa saman lehden samalta sivulta, samalta tv-kanavalta samaan aikaan tms.
Laskin kerran muutaman julkaistun jutun mainosarvoista keskiarvon. Tämän pienen otannan perusteella juttujen kokoa ja näkyvyyttä vastaava mainostila olisi maksanut keskimäärin 6500 euroa per mainos.
Jokainen julkaistu juttu tavallaan ”säästi” meiltä keskimäärin 6500 euroa verrattuna siihen, että olisimme ansaitun näkyvyyden sijasta satsanneet ostettuun näkyvyyteen (eli maksulliseen mainontaan).
Jos sinunkin taustayhteisösi saisi vuoden aikana näkyvyyttä 2000 jutun edestä ja jokainen juttu olisi 6500 euron arvoinen, vuoden näkyvyyden mainosarvo olisi 13 miljoonaa euroa.
Master Class -koulutus maksaa 990 euroa + alv (jos ostat lipun 15.11. mennessä). Jos saat kurssimme avulla yhdenkin julkaistun jutun, kurssi on maksanut itsensä takaisin todennäköisesti moninkertaisesti.
Ansaittu näkyvyys on ostettua tehokkaampaa
Edellisessä hintavertailussa ei ole huomioitu sitä faktaa, että toimituksellinen juttu on todellisuudessa arvokkaampi kuin samankokoinen mainos samalla sivulla. Etenkin suomalaiset uskovat uutisiin ja muihin journalistisiin sisältöihin enemmän kuin mainoksiin.
Mietipä vaikka itseäsi ja kulutuskäyttäytymistäsi. Kumpi todennäköisemmin saa sinut kokeilemaan uutta ravintolaa: ravintolakriitikon ylistävä arvio sanomalehden viikkoliitteessä vai saman ravintolan julkaisema mainos siinä samassa lehdessä?
Medianäkyvyys on siis uskottavampaa ja vaikuttavampaa kuin mainosnäkyvyys. Ja siinä missä mainoksen tekeminen ja julkaiseminen voi maksaa jopa satoja tuhansia euroja, medianäkyvyys on halvimmillaan ilmaista.
Osta lippusi Tiketistä 15.11. mennessä Early Bird -hintaan 990e + alv 24%.
Mediaa seurataan ja siihen luotetaan
Huhut median kuolemasta ovat liioiteltuja. Tutkimusten perusteella valtaosa suomalaisista seuraa yhä perinteistä uutismediaa tiiviisti ja säännöllisesti.
Niinpä perinteisen median avulla tavoitat usein paljon laajemman yleisön kuin vaikkapa organisaatiosi omissa viestintäkanavissa (verkkosivuilla, somekanavissa, suoramarkkinoinnilla yms.)
Esimerkiksi Oxfordin yliopiston suuren, kansainvälisen ja jokavuotisen mediatutkimusten mukaan Suomessa luotetaan journalistisiin sisältöihin enemmän kuin missään muualla.
Mediahuomion saaminen on helppoa…
…kunhan tietää, mitä tekee. Ethän siis laiminlyö viestintäsuunnitelmissasi perinteistä mediaa vain, koska luulet, että sinne on mahdotonta saada uutisaiheita läpi?
Journalistisissa julkaisuissa on taloudellisista syistä entistä vähemmän toimittajia, ja varsinkin verkkojulkaisuissa heillä on kova paine julkaista sisältöä entistä enemmän per työpäivä.
Yhä pienempi porukka siis tekee yhä suuremman työn.
Ja koska toimittajilla on aiempaa vähemmän aikaa etsiä uutisaiheita, he suhtautuvat aiempaa suopeammin viestijöihin ja näiden ehdottamiin juttuaiheisiin – jos siis viestijä sattuu hallitsemaan mediaviestinnän!
Osta lippusi Tiketistä 15.11. mennessä Early Bird -hintaan 990e + alv 24%.
Tiedottajien välinen kilpailu on kovaa!
Äskeiset faktat median eivät tarkoita sitä, että mikä tahansa menee mediassa läpi. Ei mene, vaan mediaviestintään kannattaa todellakin satsata ottamalla sen salat haltuun tai ostamalla alan palveluita asiantuntijoilta.
Iso uutistoimitus nimittäin saa päivittäin jopa satoja tiedotteita ja muita mediahuomioon tähtääviä yhteydenottoja. Toimittajat eivät mitenkään ehdi perehtyä niihin kaikkiin, saati tehdä niistä juttuja.
Todennäköisimmin he innostuvat ammattimaisimmin hoidetuista tiedotteista ynnä muista kontaktoinneista.
Kun hallitset mediatiedotuksen, hallitset paljon muutakin
Vaikka jokainen tiedote ja pitchaus ei tuota suoraa, mitattavaa medianäkyvyyttä, mediaviestintä ei ole silloinkaan ollut turhaa.
Mediaviestintään satsatessaan yritys tai organisaatio on tullut ajatelleeksi, mikä sen toiminnassa on suuren yleisön kannalta merkityksellistä tai kiinnostavaa. Jos ei toiminta alun perin sitä ollut missään mielessä merkityksellistä tai kiinnostavaa, yhteisö on joutunut muuttamaan kurssiaan saavuttaakseen haluamansa aseman tässä yhteiskunnassa.
Samalla yhteisö on opetellut kertomaan asiansa kiinnostavasti ja ammattimaisesti. Tästä on hyötyä paitsi tiedotetta, myös vaikkapa Twitter-postausta tai uutiskirjettä tehtäessä.
Ja kun olette suuren yleisön silmissä riittävän kiinnostavia, lopulta mediakaan ei voi enää sivuuttaa teitä.
Osta lippusi Tiketistä 15.11. mennessä Early Bird -hintaan 990e + alv 24%.
Muun muassa näitä tietoja ja taitoja opit kurssillamme
Opit laatimaan parempia pressitiedotteita
Useimmissa yrityksissä ja muissa organisaatioissa kirjoitetaan tiedotteita, vaikka muuta mediatiedotusta (eli mediaviestintää) ei tehtäisikään. Harvassa organisaatiossa osataan tehdä se kovin hyvin.
Toimittajat saavat päivittäin sähköpostiinsa jopa satoja tiedotteita. Erottuakseen tästä massasta edukseen tiedotteen on oltava kiinnostava, ymmärrettävä ja muilla tavoilla käyttökelpoinen, otsikosta alkaen.
Tämä koulutus käy perusteellisesti läpi kaikki hyvän tiedotteen tunnuspiirteet. Hyvän kielen lisäksi puhumme pressikuvista ja muista tiedotteen liitteistä, jakelukanavista ja oikeasta ajoituksesta sekä kohdennuksesta.
Tässä palautetta eräästä aiemmin vetämästäni tiedotekoulutuksesta. Kymmenistä osallistujista jokainen antoi arvosanaksi täydet 5.
Hallitset muutkin viestinnän keinot
Ymmärrät, että tuloksellinen mediaviestintä on paljon muutakin kuin tiedotteiden kirjoittamista. Tiedät, kuinka toimittajia kannattaa tavoitella ja pitchata; osaat tuunata juttuideasi kiinnostavaksi kullekin avainmediallesi; pressi-infojen ja mediabriiffien järjestäminen sujuu paremmin ja olet perillä muista keinoista sekä kanavista, joilla toimittajia kannattaa tavoitella.
Ymmärrät, milloin mediatiedotus EI ole oikea keino
Master Class auttaa sinua ymmärtämään, millaiset juttuaiheet toimittajia ylipäätään kiinnostavat ja millaiset eivät. Esimerkiksi tuotelanseeraukset, yrityksen tasavuosisynttärit ja vuosiraportit eivät nimittäin yleensä ole sellaisen pressitiedotteen ja vaivalla järjestettävien briiffien arvoisia – tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta ne eivät kerta kaikkiaan kiinnosta toimittajia.
Toimittajia ei yleisesti ottaen niin ikään kiinnosta sellainen strategialähtöinen viestintä, joka lähtee siitä että ”ME haluaisimme telkkariin edistämään MEIDÄN tavoitteitamme toistamalla MEIDÄN ydinviestejämme, jotka olemme kirjanneet MEIDÄN viestintästrategiaamme, jonka tehtävä on kiillottaa MEIDÄN brändiämme”.
Kurssipäivän jälkeen ymmärrät paremmin sitä pelikenttää, niitä sääntöjä ja niitä raameja, joissa journalistit operoivat ja osaat sovittaa viestintäsi näihin raameihin. Osaat esittää asiasi toimittajien näkökulmasta kiinnostavammin ja palvella toimittajaa niin, että hän pystyy palvelemaan yleisöään.
Lisäksi osaat tunnistaa ne tilanteet, joissa mitään toimittajan kannalta uutta ja kiinnostavaa sanottavaa ei nyt vain ole eikä toimittajaa kannata näin ollen tällä kertaa häiritä kolistelemalla tyhjää tynnyriä.
Onnistut haastattelussa
Sen jälkeen kun saat sovittua toimittajan kanssa haastattelun, pitäisi vielä hoitaa se hyvin. Ei mitään paineita, mutta se, miten onnistut tai epäonnistut haastattelussa, voi poikia lukuisia uusia haastattelupyyntöjä tai pilata koko organisaation maineen pitkäksi aikaa.
Ymmärrät, mistä mediasuhteissa todella on kyse
Kaikki viestijät, johtajat ja asiantuntijat haluavat itselleen ja taustayhteisölleen hyvät mediasuhteet.
Harva ymmärtää, mitä mediasuhteet oikeasti ovat ja miten sellaiset luodaan.
Me Jutan kanssa ymmärrämme, ja kerromme sen mieluusti sinullekin.
Osta lippusi Tiketistä 15.11. mennessä Early Bird -hintaan 990e + alv 24%.

Palautetta Mediatiedotuksen Master Classista 16.5.2023
“Koulutus oli juuri sitä mitä odotin ja mitä oli luvattu, täyttä tykitystä koko päivä! Asiantuntevat kouluttajat, jotka todella tiesivät mistä puhuivat. Esimerkit toivat konkretiaa tiedon tueksi. Hienoa, että sisällössä oli huomioitu myös osallistujien erityistoiveet. Tästä päivästä jäi paljon viemistä omaan työhön, suuret kiitokset!”
Katriina Istolahti / Visit Tampere
“Koulutus oli hyvä ja palveli kohdeyleisöä! Mielestäni kaikki taustasta riippumatta pääsi hienosti matkaan mukaan. Sain päivän aikana hyviä vinkkejä ja opin paljon uutta! All in all, loistava valmennus! Jutta ja Jaakko, olette huikeita – kiitos!”
Erika Kahilainen / Valmennustoimisto Sitomo Oy
“Todella laaja kattaus ja erinomainen kokonaiskuva mediatiedottamisesta. Koulutus kuvasi hyvin onnistumisen edellytykset ja potentiaaliset sudenkuopat, joita kannattaa välttää. 5/5.
“Tommi Puuska / ThinkFast Oy
“Kiitos asiantuntevasta valmennuspäivästä. Päivä toi paljon uutta tietoa, nostatti lentoon uusia ajatuksia, herätti keskustelua & synnytti inspiraation tunteita. Syvä sukellus mediatiedotuksen saloihin. Timanttiset valmentajat & heidän case-esimerkit olivat mielenkiintoista kuunneltavaa.”
Jasmin Rantanen / Bubblypink MusicOsta lippusi Tiketistä 15.11. mennessä Early Bird -hintaan 990e + alv 24%.
Kouluttajat
Jutta Vetter on monikielisen viestinnän ja mediatiedottamisen ammattilainen, jolla on takanaan yli 20 vuotta alalla. Nykyään hän luotsaa Vetter Communications -viestintätoimistoa. Vetterillä on pitkä kokemus mediatiedottamisen kaikista osa-alueista – tiedotteiden kirjoittamisesta toimittajien pitchaamiseen ja kestitsemiseen. Hän on hoitanut sekä kotimaisten että kansainvälisten tähtiartistien pressiemännöintiä, järjestänyt monenlaisia pressitilaisuuksia, antanut mediasparrausta haastateltaville, vastannut suomalaisten ja globaalien yritysasiakkaittensa medianäkyvyydestä ja kansainvälisestä pressijakelusta ja ollut itsekin paljon mediassa esillä.
Jaakko Kilpeläinen toimii tiedottajana ja viestintäyrittäjänä Näkyy ja Kuuluu -viestintätoimistossaan. Kilpeläinen on kouluttanut ja sparrannut mediaviestintää kymmenissä tilaisuuksissa sadoille ammattiviestijöille ja vaikuttanut tuhansien uutis- ja muiden juttujen syntymiseen. Hänen koulutuksissaan ja sparrauksissaan on ollut viestijöitä muun muassa kunnista ja valtiolta, korkeakoulujen viestinnän linjoilta, ammatti- ja muista järjestöistä sekä kaikenkokoisista yrityksistä – yksinyrittäjistä pörssiyhtiöihin. Hänen kirjansa Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä ilmestyi 2020.
Käytännön infoa
Aika: Torstai 25.1.2024 kello 10–17 (After Class -iltatilaisuus klo 17–19)
Paikka: Pellava Lounge, Erkkilänkatu 11, 33100, Tampere
Hinnat
Early Bird 990 e + alv 24%
voimassa 15.11.2023 asti
Perushinta 1490 e + alv 24%
voimassa 16.11.2023 alkaen