”Jos kuunnellaan alan isojen ketjujen lausuntoja, ainahan markkinoiden tulevaisuus näyttää hyvältä. Aina kannattaa ostaa ja myydä. Tiedän nämä ihmiset ja sen, että he puhuvat julkisuudessa ihan muuta kuin kahvipöydissä keskenään. Usein uutiset kirjoitetaan näiden haastattelujen pohjalta niin kuin jotain yliopiston tutkijaa olisi haastateltu. Se on vastuutonta sekä toimittajilta että asuntofirmoilta, koska lukijat voivat tehdä isoja ratkaisuja lukemansa perusteella.”
Näin sanoi Vuokraturvan toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola, kun haastattelin häntä kirjaani varten. Metsola ja kuusi muuta tunnettua eri alojen asiantuntijaa kertovat kirjan julkisuutta ja asiantuntijuutta käsittelevässä luvussa, miten ovat ajautuneet oman alansa spokespersoneiksi, joita toimittajat haluavat vuodesta toiseen haastatella kaivatessaan juttuunsa kiinnostavaa ja luotettavaa asiantuntijalausuntoa. Metsola uskoo päätyneensä julkisuuteen ja pysyneensä siellä muun muassa rehellisyytensä takia: ”Jos minua haastatellaan asiantuntijan roolissa, sanon kaunistelematta, mitä ajattelen mistäkin markkinatilanteesta tai alan muusta ilmiöstä. Joskus herkässä tilanteessa voin joutua sanomaan, etten kommentoi. Luulen tämän töräyttelytaipumukseni selittävän sen, että tulen muita useammin haastatelluksi.”
Timo Metsolan manaama ilmiö ei ole vuokra- ja asuntomarkkinoiden erityispiirre. Kaikilla niilläkin aloilla, joilla olen itse työskennellyt ja joita olen seurannut, on omat lobbarinsa, puolestapuhujansa ja edunvalvojansa, jotka pelaavat omaan pussiinsa aina, kun saavat tilaisuuden sanoa jotakin julkisesti. Kaikki julkiset ja yksityiset rahavirrat kannattaa kanavoida juuri tähän alaan juuri näinä vaikeina, hyvinä tai normaaleina aikoina, jos näiltä helppoheikeiltä kysytään.
Tänä keväänä, koronan jo jyllätessä, näköpiiriini on ilmestynyt asiantuntija-artikkeleiksi naamioituja nettikirjoituksia, joissa markkinoinnin ammattilaiset selittävät, miksi juuri nyt ei tosiaankaan kannata säästää markkinoinnista vaan korkeintaan muuttaa sitä. Näitä kirjoituksia on näkynyt muun muassa erään mediayrityksen blogialustalla, jonka tärkein tarkoitus on mitä ilmeisemmin vakuuttaa yrityspäättäjät siitä, että kyseisen mediayrityksen tuoteperhe tarjoaa parhaat mainospaikat.
Törmäsin samaan vuonna 2008 alkaneen talouskriisin aikoihin. Silloinkin eräät mainostyypit mainostivat omilla mainospaikoillaan sitä, että nimenomaan nyt pitäisi syytää rahaa mainontaan, kun kilpailijat ovat vääntäneet rahahanat kiinni (koska asiakkaatkin ovat). Suositusta seliteltiin silloin ja selitellään taas yleisellä edulla sekä asiakkaan parhaalla. ”Asiantuntija-artikkeleiden” piiloviestit – osta nämä palvelut minulta – pilkistävät kuitenkin rivien välistä.
Tämä on mielestäni huono neuvo melko isolle osalle maamme yrittäjistä ja mainostajista juuri nyt. Asia riippuu tietenkin muun muassa toimialasta, mutta jos asiakkaillasi ei ole varaa eikä rohkeutta ostaa mitään, liiketoimintaasi on sekä hallituksen että olosuhteiden määräyksestä rajoitettu, pakolliset kulusi juoksevat ja kassasi pohja häämöttää, juuri nyt ei välttämättä ole oikea hetki kääntyä esimerkiksi minun firmani puoleen.
Vaikka rahat ovat monella vähissä, monella on nyt erästä toista resurssia enemmän kuin koskaan: aikaa. Aikaa kehittää bisnestään niin, että se kantaisi poikkeusaikojen yli ja kannattaisi niiden jälkeenkin. Ja jos ei rahaa olekaan konsultteihin ja markkinointipalveluihin, markkinointia voi tehdä kengännauhabudjetilla itse, jos tietää mitä tekee. Ehkä nyt on monilla aikaa kehittää omaa markkinointiosaamistaan esimerkiksi pänttäämällä alan kirjallisuutta. Kirjat ovat huomattavasti halvempia kuin vaikkapa ne konsultit. (No niin, sisältömarkkinoinniksihan tämäkin teksti meni, koska onhan tässä se piiloviesti, että nyt on hyvä aika ostaa ja päntätä minun 10.6. ilmestyvä mediaviestintäoppaani… mutta ei sitä ole pakko ostaa voidakseen lukea sen: kirjastotkin ovat taas auki, ja toistaiseksi Ansaittu julkisuus -kirjallani on esim. pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa vasta 9 varausta.)
Jossakin vaiheessa palaamme normaaliin arkeen tai siirrymme johonkin ihan uudenlaiseen ”normaaliin”. Jossakin vaiheessa alkaa jälleenrakennusvaihe, jossa muun muassa investoidaan korona-aikana kehitettyjen uusien toimintojen kehittämiseen ja perustetaan uusia firmoja niiden tilalle, jotka korona jyräsi nurin.
Silloin meillä markkinoinnin ja viestinnän osaajilla varmasti taas pitelee kiirettä.