Avoimuus ei saa olla pelkkä sana strategiapaperissa

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
14.6.2021

Moni yritys ja muu organisaatio mainitsee liiketoiminta- tai viestintästrategiassaan ”avoimuuden” yhdeksi keskeiseksi arvokseen; läheskään yhtä moni ei ole määritellyt mitä avoimuus heille merkitsee ja miten sen on tarkoitus näkyä heidän toiminnassaan.

Varsinkin kriisien, kohujen ja esimerkiksi yt-neuvotteluiden aikaan on tavallista, että ”avoimeksi” julistautunut organisaatio käyttää viestinnässään tarkoituksellisen kryptisiä kiertoilmauksia, eikä vastaile toimittajien ja asiakkaiden kriittisiin kysymyksiin.

Jos avoimuus on organisaatiossanne arvo, määritelkää toki, mitä avoimuus teille merkitsee ja miten se missäkin tilanteessa ilmenee.

Jos organisaation julki lausutut arvot ovat ristiriidassa sen toiminnan kanssa, uskottavuushan siinä menee.

Blogin pääsivulle