Ansaittu julkisuus ei lisäänny jurnuttamalla median epäoikeudenmukaisuudesta

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
26.8.2021

Tämä voi kuulostaa toisille itsestään selvältä, mutta kokemus viestintäalalta osoittaa, ettei se sitä ole. Joten:

Toimittaja ei ole sinulle mitään velkaa (paitsi jos hän on velkaa esim. rahaa, mutta tässä viitataan mediahuomioon, jota toimittaja ei siis ole sinulle velkaa).

Tämä näyttää olevan epäselvää mm. niille viestijöille, yrittäjille, paikallispoliitikoille ja taiteilijoille, jotka jurnuttavat siitä, ettei media noteeraa heidän tekemisiään mitenkään. Jurnuttaja kokee tämän epäoikeudenmukaisena varsinkin silloin, kun jurnuttajan kilpailijaa on haastateltu johonkin ja he jurnuttajaa itseään ei, vaikka jurnuttaja olisi mielestään puhunut aiheesta kilpailijaansa fiksummin.

Jurnutuksen taustalla näyttää olevan se väärä käsitys, että medialla olisi moraalinen velvollisuus jakaa näkyvyyttä kaikille demokraattisesti. Ei ole. Media tarjoaa näkyvyyttä niille, joilla on jotain sanottavaa jostakin ajankohtaisesta tai muuten kiinnostavasta aiheesta, tai joka tekee kiinnostavampia asioita kuin muut.

Lisäksi näkyvyyttä saavat ne, jotka ovat syystä tai toisesta päätyneet julkisuuteen ja siksi heidän näkemyksensä kiinnostavat mediaa, vaikka heillä ei mitään fiksua sanottavaa olisikaan.

Toisinaan joku pääsee tai joutuu julkisuuteen ihan vahingossa – esimerkiksi siksi, että johonkin tehdään juttua aurinkoenergiasta, case-haastatteluun haluttiin joku aurinkoenergian myyjä ja Aurinkovoima Oy:n toimitusjohtaja Jenni Matikainen nyt vain sattui löytymään googlaamalla helpoiten ja vieläpä vastaamaan toimittajalle puhelimeen.

Medianäkyvyys ei jakaudu kaikille tasan, oikeudenmukaisesti ja demokraattisesti. Se jakautuu milloin milläkin perusteella, jolla kukakin toimittaja sattuu työtään tekemään.

Usein mediaan pääseminen (tai joutuminen) vaatii hyvää (tai huonoa) onnea, mutta näkyvyyden todennäköisyyttä voi kyllä lisätä tekemällä mediaviestintää oikein. Siitä kerron yli 300 sivun verran kirjassani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä (Alma Talent 2020).

”Miksi Pekan tekemiset kiinnostavat mediaa mutta minun eivät” -kyräilyn sijasta kannattaa siis ottaa mediaviestinnän perusteet haltuun, tehdä kiinnostavia asioita ja viestiä siitä medialle kiinnostavasti. Ne, jotka näin toimivat, saavat ansaittua näkyvyyttä noin sata kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka jurnuttavat median epäoikeudenmukaisuudesta jäätyään vaille median huomiota.

Blogin pääsivulle