Jos haluat tuottaa ymmärrettävämpää, vaikuttavampaa tekstiä, suosittelen perehtymään työkaluun nimeltä abstraktiotikkaat.
Ei, abstraktiotikkaat ei ole abstrakti apuväline abstraktiotalon abstraktiokaton kunnostamiseen.
Abstraktiotikkaat on yhdysvaltalaisen kielentutkijan S. I. Hayakawan kehittämä keino kielen eri tasojen hahmottamiseen janalla, jonka ääripäät ovat konkreettinen ja abstrakti.
Tikkaiden alimmilla askelmilla on konkreettisia, yksilöityjä sanoja tai nimiä, vaikkapa Mansikki. Tikkaita ylöspäin kiivetessä sanasto muuttuu yhä yleisemmäksi eli abstraktimmaksi: lehmä, nautakarja, karja, maatalous, elinkeinoelämä, talous…
Ala- eli konkreettisen tason puhetta on se, kun puhutaan Opiskelijankadulla elokuussa tapahtuvasta asfaltinpaikkausurakasta ja kerrotaan, miten se vaikuttaa kadulla liikkuvien arkeen.
Mitä korkeammalle abstraktiotikkaita pitkin kiivetään, sitä vaikeampaa lukijan on hahmottaa, mitä tapahtuu ja mitä se merkitsee. Jos puhutaan liikenneinfrastruktuurin parantamisesta osana kaupunki-imagon kohennushanketta, keikutaan ylemmillä askelmilla.
Tavallisen kuulijan arki rakentuu konkreettisista palikoista. Lapset, puoliso, viikonlopun sapuskat Prismasta, työmatka yleensä Opiskelijankadun kautta, mutta kohta reitillä on esteitä, kuinka kauan, missä kiertotie. Tämän mediaani-Maijan elämässä ylätason kapulasanasto hukkuu kaikkeen muuhun epämääräiseen hälinään.
Abstraktit ilmaukset eivät ole ehdottomasti kiellettyjä, päinvastoin ne ovat välttämättömiä monenlaisten ilmiöiden kuvaamisessa. Abstraktit käsitteet auttavat hahmottamaan yksittäisten tapahtumien yleistä merkitystä.
Mutta jos tiedotteen kieli on pelkästään abstraktia, vastausta vaille jäävät kysymykset mitä, missä, milloin, kuka, miten ja miksi. Kovin vähän jää lukijalle käteen, jos hänelle vain kerrotaan,että ”lähiaikoina rakennetaan yhteistyöverkostoa alan toimijoiden ja viranomaistahojen kesken, perustetaan työryhmiä infrastruktuurin kehittämiseksi ja pyritään lisäämään toimintaedellytyksiä yhteiskunnallisen vaikuttamisen sekä resurssien kustannustehokkaan kohdentamisen keinoin”.
Abstrakteintakin aihetta kannattaa yrittää tuoda lähemmäksi lukijaa kertomalla, mitä aihe merkitsee käytännössä. Havainnollista sitä esimerkiksi esimerkein. Eli tarkenna. Täsmennä. Määrittele. Nimeä. Konkretisoi.
Suurin osa tästä artikkelista on kopioitu kirjastani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä (Alma Talent 2020). Kirja sisältää paljon muutakin hyötytietoa mm. kirjoittamisesta. Kirjan voi tilata mm. tältä sivulta.