Ei polteta tulevaisuutta

Ei polteta tulevaisuutta

Kampanjateemasta kansalliseksi keskustelunaiheeksi

Ei polteta tulevaisuutta -kampanja on keväästä 2022 alkaen pyrkinyt herättämään keskustelua bioenergian ympäristöongelmista. Vuoden 2024 alussa kampanja pyysi meitä vastaamaan viestinnästään saadakseen teemoille laajempaa näkyvyyttä. Tämän jälkeen kampanjateemat ovat nousseet varsin näkyväksi osaksi julkista keskustelua.

Ei polteta tulevaisuutta -ympäristökampanjan viestintä on ollut asiantuntijamme Jaakko Kilpeläisen vastuulla tammikuusta 2024. Yhteistyön alettua kampanja sai parissa viikossa enemmän näkyvyyttä lehdistössä, radiossa ja tv:ssä kuin se oli tätä ennen saanut parissa vuodessa.

Kampanja on vuonna 2024 herättänyt runsaasti keskustelua myös sosiaalisessa mediassa, jossa esille tuomistamme aiheista ovat keskustelleet muun muassa ympäristöaktivistit, metsäasiantuntijat, kansanedustajat ja muut yhteiskunnalliset vaikuttajat. Myös bioenergiayhtiöiden etujärjestö Bioenergia ry. on joutunut julkisuudessa reagoimaan kritiikkiimme, mikä on myös palvellut tavoitteitamme.

Kesällä 2025 erään bioenergiakriittisen mielenosoituksen yhteydessä suosittu artisti Jukka Nousiainen esitti juuri kirjoittamansa kappaleen Don’t Burn the Future, eli kampanjamme nimi englanniksi. Tällaistakin voi ansaittu näkyvyys olla. Ja esim. tällaisia vaikutuksia sillä voidaan saada aikaan:

Syksyllä 2024 teimme kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen 15 bioenergiayhtiön markkinoinnista, joita pidimme viherpesuna. Ilmoituksemme ja sitä seuranneen julkisen keskustelun jälkeen useat näistä yhtiöistä vähensivät viherpesuna pitämiämme väitteitä markkinoinnissaan tai luopuivat siitä kokonaan. Muutama yhtiö myönsi, että vähintään osasyynä näihin muutoksiin on ollut Ei polteta tulevaisuutta -kampanjan toiminta.

Viestintäeksperttimme Kilpeläinen on osallistunut paitsi kampanjaviestinnän, myös kampanjan varsinaisen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Roolimme ei ole vain tiedottaa asiakkaan toiminnasta kiinnostavasti vaan myös auttaa asiakasta hahmottamaan, millainen toiminta ylipäätään on yleisön näkökulmasta kiinnostavaa. Tämä parantaa huomattavasti viestinnän onnistumisen edellytyksiä. Esim. edellä mainittu viherpesuilmoitus oli pitkälti Kilpeläisen suunnittelema ja toteuttama.

Tammikuusta 2024 kesään 2025 asti kampanjamme nimi mainittiin yli sadassa toimituksellisen median jutussa, joita olivat julkaisseet muun muassa…

  • Helsingin Sanomat
  • Yle Uutiset (tv:ssä, radiossa ja verkossa)
  • Hufvudstadsbladet
  • Suomen Kuvalehti
  • Maaseudun Tulevaisuus
  • Talouselämä
  • Kauppalehti
  • Tekniikka&Talous
  • Luontokuva
  • Iltalehti
  • Uusi Suomi
  • Ilkka-Pohjalainen
  • Kaleva
  • Keskisuomalainen
  • Turun Sanomat
  • Savon Sanomat
  • Suomen Luonto
  • Elonkehä
  • Metsälehti

Kampanjan rahoitus päättyi kesällä 2025, kun sitä rahoittaneen säätiön taloustilanne tiukkeni. Tällä hetkellä (syksyllä 2025) kampanja etsii uutta rahoittajaa ja aktivoituu, kunhan sellainen löytyy.

Savon Sanomissa, Karjalaisessa ja Heinäveden Lehdessä 18.4.2024 julkaistu bioenergia-aiheinen uutisanalyysi arvioi mm. kampanjamme vaikutuksia.