Tämän viestintävinkki on tarkoitettu lähinnä yritysjohtajille, poliitikoille ja muille vallankäyttäjille sekä julkisuuden henkilöille:
Paitsi että voit hyödyntää Twitteriä, Instagramia ja muita somekanavia toimittajien huomion saamisessa tietoisesti, heidän läsnäolonsa kannattaa tiedostaa silloinkin, kun et erityisesti yritä kohdistaa viestiäsi juuri heille.
Nimittäin melko monta kertaa sosiaalisen median lyhyehkössä historiassa jostain harmittomaksi luullusta, pienelle piirille tarkoitetusta ”läpästä” on eskaloitunut valtava mediakohu.
Jos olet siinä asemassa, että tekemisesi ja sanomisesi kiinnostavat mediaa ja sitä seuraavaa suurta yleisöä, kannattaa miettiä mieluummin etu- kuin jälkikäteen, mahtaako postauksesi vaikuttaa rasistiselta, seksistiseltä tai muuten vaan typerältä ja julkikuvaasi sopimattomalta.
Edes ”suljetut” someyhteisöt kuten Facebook-ryhmät eivät ole turvallisia sopukoita. Esimerkkeinä tästä mainittakoon taannoinen Axl Smithin salakuvauskohu, jonka syntymistä edesauttoi Whatsappissa toiminut Haippirinki-keskusteluryhmä, ja tämä tapaus, joka sai alkunsa poliisien suljetusta Facebook-ryhmästä.
Mitä julkisemmassa asemassa oot tai mitä suurempaa valtaa käytät, sitä tärkeempää on ymmärtää, ettei sosiaalisessa mediassa kannata julkaista mitään, mikä voisi näyttää pahalta journalistien kriittisessä tarkastelussa.