Tämä on hyvien mediasuhteiden perimmäinen salaisuus

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
25.12.2021

Monet haaveilevat hyvistä mediasuhteista mutta osoittavat toiminnallaan ja mediaviestintänsä heikoilla tuloksilla, että eivät ymmärrä, mistä mediasuhteissa loppujen lopuksi on kysymys.

On aika paljastaa hyvien mediasuhteiden perimmäinen salaisuus. Se voidaan kiteyttää näin:

Mediasuhteet ovat ihmissuhteita ja pohjimmiltaan pitkälti samanlaisia kuin muutkin ihmissuhteet.

Hyvät media- kuten muutkin suhteet pystyt parhaiten muodostamaan olemalla reilu, luotettava, asiallinen, ystävällinen, pitkämielinen ja tavoitettavissa.

Mediasuhteet haltuun Raamatun opeilla

Ansaittu julkisuus -kirjassani kiteytin asian luonnehtimalla mediasuhteensa hallitsevaa asiantuntijaa eli puhehenkilöä seuraavasti (ja toteamuksellani nähtävästi huvitin Kulttuuritoimitus-verkkojulkaisun kirja-arvostelijaa):

Tyypillinen mediaväen suosima asiantuntija muistuttaa ominaisuuksiltaan Raamatun tunnetun kohdan (1 Kor. 13:4–6) määritelmää rakkaudesta! Kun rakkaus korvataan sanalla puhehenkilö, ollaan asian ytimessä: ”Puhehenkilö on kärsivällinen, puhehenkilö on lempeä. Puhehenkilö ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.”


PS: Ansaittu julkisuus -kirjassani kerron paljon, paljon muutakin hyvien mediasuhteiden muodostamisesta. Kirjan voit edelleen tilata kustantajan verkkokaupasta. Ottamalla yhteyttä alle- ja sen kirjankin kirjoittaneeseen meikäläiseen saat kirjastani 20 prosentin alennukseen oikeuttavan alekoodin! Yhteystiedot löytyvät täältä.

Blogin pääsivulle