Kun teet tiedotetta, kannattaa nähdä ekstrapaljon vaivaa otsikon eteen.
Eräällä tiedotuskurssilla neuvottiin käyttämään otsikon viilaamiseen jopa puolet kaikesta koko tiedotteeseen uhratusta ajasta. Se kuulostaa minusta aika paljolta ja lisäksi epäilyttävän täsmälliseltä.
Totta on kuitenkin se, että otsikko tiedotteen tärkein elementti. Otsikkohan muun muassa ratkaisee sen, avaako vastaanottaja koko viestiä.
*Päävinkillä tarkoitin sitä, että tänään vinkkejä on poikkeuksellisesti tavallaan tarjolla peräti neljä: tuo äskeinen plus alla vielä kolme vinkkiä hyvän otsikon muodostamiseksi:
1. Älä käytä samaa otsikkoa kahdesti
Monilla tiedottajilla on hassu tapa kirjoittaa sama otsikko sähköpostitiedotteen alkuun kahdesti. Ensin he kirjoittavan sen sähköpostin otsikkokenttään ja sitten täsmälleen saman tekstin jollakin otsikkofontilla viestikentän alkuun.
Tyypillisessä sähköpostiohjelmassahan Saapuneet-lootan lista on sellainen, että avaamattomista viesteistä näkyy vain se otsikkokentän otsikko ja sen alla viestikentän alku.
Jos lähettäjä on kirjoittanut otsikkokenttään ja viestikentän alkuun täsmälleen samat sanat, vastaanottaja näkee ne samat sanat meiliboksissaan tuplana. Tämä on niukan ilmaisutilan tuhlausta – eikö muka järkevämpää olisi kirjoittaa siihen viestikentän alkuun jotakin uutta ja niin kiinnostavaa, ettei vastaanottaja voi olla avaamatta viestiäsi?
2. Tiivistä otsikko muutamaan sanaan
Vaikka monissa lehdissä otsikot ovat viime vuosina venyneet monirivisiksi, tiedotemaailmaan tätä trendiä tuskin kannattaa adoptoida. Kuten äskeinen vinkki, tämäkin liittyy tiedotteen yleisimpään jakelukanavaan.
Nimittäin jos olet ahtanut sähköpostitiedotteesi otsikkokenttään 19 sanaa, vastaanottaja näkee niistä alle puolet. Katso vaikka omaa sähköpostiohjelmaasi. Montako sanaa näet?
Joidenkin viestijöiden mielestä otsikossa saa olla enintään viisi sanaa. En ole ehdottomasti samaa tai eri mieltä, mutta joskus tätä on joka tapauksessa mahdotonta noudattaa.
Jos tilanne kuitenkin vaatii esimerkiksi kymmenen sanan otsikkoa, kannattaa rakentaa se niin, että sen ekat sanat ovat ne kiinnostavimmat – tai ainakin jollain lailla houkuttavat lukemaan lisää. Tässä malliksi otsikko Rovaniemen Kehityksen kehityksen tiedotteesta 18.1.2020: Rovaniemen matkailumenestys jatkuu: Aktiviteettien online-kauppa ylitti miljoonan euron rajan ja yrityksillä rohkeita majoitusinvestointeja.
Otsikko on sinänsä ihan liian pitkä, mutta ei silti aivan epäonnistunut. Tiedotteen aihepiiri käy ilmi jo kahdesta ensimmäisestä sanasta. Jos Rovaniemen matkailumenestys kiinnostaa vastaanottajaa, hän luultavasti avaa viestin lukeakseen lisää.
3. Verbit sopivat otsikkoihin…
…mutta eivät aivan kaikki verbit. Olla-verbiä kannattaa välttää, sillä se kuulostaa epäuutismaiselta, paikalleen jämähtäneeltä.
Otsikkoihin istuvat sellaiset verbit, jotka ilmaisevat tekemistä tai tapahtumista. Sitä, että jotain uutta on meneillään.
Mieluummin siis: ”Usain Bolt juoksi maailmanmestariksi” kuin ”Usain Bolt on maailmanmestari”.
Haluatko kuulla lisää?
Voisin jatkaa tuota hyvän otsikon piirrelistaa aika pitkäänkin, mutta kirjoituskäteni väsyy. Jos haluat kuulla aiheesta lisää, suosittelen valitsemaan seuraavista vaihtoehdoista vähintään yhden:
- Lue Ansaittu julkisuus -kirjani. Siinä olen kertonut kaiken olennaisen tiedotteen otsikoinnista, muista hyvän tiedotteen piirteistä sekä kaikesta muusta, mitä mediaviestinnässä on syytä tietää.
- Tilaa minut sparraamaan, luennoimaan tai hoitamaan mediaviestintää puolestasi. Näin saamme tiedotteisiisi sellaiset otsikot ja muut elementit, jollaiset palvelevat juuri sinun organisaatiosi tarpeita. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!