Viestintä on vuorovaikutteista – älä vain kerro vaan kuuntele myös

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
24.2.2021

Yleisin viimeaikaisiin toimenkuviini (tiedottaja, viestinnän asiantuntija) liittyvä vitsi kuuluu tähän tyyliin: ”Miks sun tuota pitää kysyä, eikö sun tiedottajana pitäis tietää?”

Vitsi on sen verran yleinen, että ehkäpä siitä voi päätellä jotain ihmisten yleisistä odotuksista viestintäalan tehtäviä kohtaan. Ehkäpä kaiken tiedon ajatellaan vain ilmestyvän jostain viestijän päähän, josta viestijä sitten välittää sen yleisölleen.

Turhan usein viestintä mielletään yksisuuntaiseksi prosessiksi, jossa viesti vain kaadetaan tiedonjanoisen kohderyhmän niskaan. Tämän päivän viestintä on muutakin. Olennainen osa sitä on kuunteleminen.

Kun meillä nyt kerran on kaikenlaisia vuorovaikutteisia viestintäkanavia, meidän on syytä myös hyödyntää niiden vuorovaikutusmahdollisuuksia.

Perinteisen tiedonvälityksen lisäksi on usein hyvä idea seurata näissä kanavissa käytävää keskustelua, osallistua keskusteluun ja jopa aktivoida väkeä siihen.

Ihmiset haluavat tulla kuulluiksi. Ja jos me onnistumme tuottamaan ihmisille kuulluksi tulemisen kokemuksia, se saattaa tehostaa viestintäämme.

Lisäksi kuuntelemalla saatava informaatio voi myös hyödyttää meitä viestinnän ja muunkin toiminnan kehittämisessä.

Joten sen lisäksi, että ”mitä kerrottavaa minulla on”, kannattaa miettiä, ”mitä kerrottavaa noilla on, mitä haluan tietää, miten sitä kannattaa kartoittaa”.

Sitten vain korvia hörölle.

Blogin pääsivulle