Pane puskaradio laulamaan – vertaismarkkinointi voi tuottaa tulokset, joihin et muutoin yllä

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
5.4.2021

Eräs yritysasiakkaani oli kerran pahasti jumissa matkallaan kohti tuloksia. Asiakkaani oli markkinoinut palveluitaan mm. lehtimainonnalla, mutta mainokset eivät suolaisista hinnoistaan huolimatta olleet tuottaneet toivottua tulosta. Tehtiin jotakin, josta saamme esimerkkitarinan siitä, mitä on vertaismarkkinointi – tai vanhan kansan kielellä puskaradio.

En voi valitettavasti mennä tämän tapauksen muistelemisessa yksityiskohtiin. Tyydyttäköön toteamaan, että asiakkaani operoi varsin monimutkaisella, jonka mainontaa ja muitakin toimintoja on muun muassa lailla säädelty. Tämä oli yksi syy sille, että asiakkaani oli vaikeaa tavoittaa kohderyhmäänsä perinteisen mainonnan keinoin.

Siksi suunnittelin ja toteutin asiakkaalleni somekampanjan, jossa värvättiin sanansaattajaksi eräs henkilö, joka oli jo käyttänyt kyseisen yrityksen palveluita ja oli niihin erittäin tyytyväinen.

Näin toimi vertaismarkkinointimme

Pyysimme sanansaattajaamme kertomaan kokemuksistaan eräissä suljetuissa Facebook-ryhmissä, joissa hän oli jäsenenä ja jotka oli perustettu asiakasyritykseni tuottamien palveluiden selkeille ydinkohderyhmille.

Sanansaattajamme julkaisi noissa Facebook-ryhmissä vilpittömän myönteisiä postauksia, joissa kertoi, miten asiakasyritykseni palvelut olivat hyödyttäneet häntä.

Panimme siis sanan kiertämään puskaradiossa, kuten tällaista yksityishenkilöltä toiselle ja jälleen uusille kuulijoille kiertävän informaation levityskanavaa kutsutaan. (Eihän se mikään varsinainen kanava oikeasti ole. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ihmiset puhuvat asioista keskenään, kuten me olemme tehneet kymmeniätuhansia vuosia.)

Asiakasyritykseni tavoitteet täyttyivät nopeasti. Itse asiassa odotukset jopa ylittyivät, ja jotakuinkin hetkessä. Tulokset herättivät huomiota monissa muissa maissa, joissa saman toimialan yritykset olivat kokeneet samanlaisia vaikeuksia saavuttaa tavoitteitaan kalliillakaan mainonnalla.

Laskutin kampanjasta vain murto-osan niistä summista, joita asiakkaani oli aiemmin käyttänyt lehtimainontaan.

…vaikka eihän tässä mitään uutta ollut

En yritä väittää, että kampanjassani olisi ollut varsinaisesti mitään uutta ja vallankumouksellista. Vertaismarkkinointi on yksi markkinoinnin muoto, jota lukemattomat yritykset ja organisaatiot hyödyntävät tänäänkin ympäri planeettaamme.

Jotkut yritykset tekevät sitä tietoisesti rekrytoimalla itselleen sanansaattajia samaan tapaan kuin minä edellä mainitussa kampanjassa. Toisilla on tyytyväisiä asiakkaita, jotka tekevät vertaismarkkinointia suosimiensa yritysten puolesta.

Tyytyväinen asiakas usein vertaismarkkinoi eli kehuu yritystä tai sen tuotteita tahi palveluita ilman yrityksen erillistä pyyntöä, saamatta siitä rahaa. He kehuvat tuotteita ystävilleen, sukulaisilleen ja tuttavilleen.

Vertaismarkkinoinnissa toteutuva viestinkulun toimintaperiaate tuo mieleeni viestijuoksun. Siitä on kyse tämänpäiväisen markkinointivinkkimme aihekuvassa 🙂

Usein myönteisten vertaiskokemusten leviäminen vertaisryhmissä tuottaa yritykselle myyntiä tai auttaa organsaatiota muiden tavoitteiden saavuttamisessa tehokkaammin kuin mikään maksullisen markkinoinnin muoto.

Tämä johtuu siitä, että vertaisilta kuultuja, vilpittömiä tai sellaisiksi uskottuja käyttökokemuksia pidetään monesti uskottavampina kuin esimerkiksi lehtimainoksia. Siksi niiden annetaan vaikuttaa omiin kulutusvalintoihin enemmän kuin etäisempien markkinoinnin muotojen, joista yritys maksaa ja joissa se läpinäkyvästi havittelee rahojasi.

Itsekin olen elämäni aikana ostanut paljon kaikenlaista vain siksi, että sitä on kehunut minulle joku, jonka tunnen ja johon luotan.

Siksi vertaismarkkinointiin kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan satsata. Erityisen tärkeää tässä on pitää ne jo olemassa olevat asiakkaat tyytyväisinä.

Muuten ei ole vertaisilla myönteisiä viestejä keskenään jaettaviksi.

Blogin pääsivulle