Valehtelu on aina hyvä idea!

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
1.4.2021

Erään yrityshakemiston puhelinmyyjä soitti ja aloitti puhelunsa valheella, kuten aina:

”Haluaisimme ihan vain tarkistaa, että tietosi ovat ajan tasalla näissä meidän rekistereissä. Olihan firman nimi edelleen Näkyy ja Kuuluu ja yhteystiedot…” ja niin edelleen.

Puhelun lopussa soittaja sanoi puolihuomaamattomasti, kuin kyynärvarteen yskäistynä sivulauseena: ”Elikkä päivitetään tiedot tänne meidän rekistereihin ja palvelun hinta on 97 euroa vuodessa…”

Ilman muuta maksoin mielelläni tuon lähes sadan euron vuosimaksun palvelusta, josta en ole koskaan kuullut olevan kellekään mitään hyötyä ja jonka yhteydenotto alkaa joka kerta valheella.

Toisin kuin myyjä alussa väittää, hänhän ei ole mitään tietoja tarkistelemassa, vaan hän yrittää huijata minut maksamaan siitä, että saan yhteystietoni heidän epämääräiseen rekisteriinsä.

Metodia sovelsi onnistuneesti myös se vitamiinimyyjä, joka puhelunsa aluksi kertoi soittavansa siksi, että vastasin vuosi sitten kyseisen vitamiinifirman terveyskyselyyn. Kun pyysin lisätietoja tästä jo unohtumaan päässeestä kyselystä, soittaja löi luurin korvaani. Voi harmi, niin mielelläni olisin tilannut huijarilta vitamiineja!

Joka kerta olen yhtä vaikuttunut tästä taktiikasta…

Aprilliä!

Juksasin äsken hieman. Tai aika paljonkin oikeastaan. Julkaisupäivämäärä oikeuttaa jekkuni, eikö niin?

Todellisuudessa en anna tuon hakemistopalvelun myyjän lukea spiikkiään loppuun, sillä arvaan useiden aiempien kokemusten perustella, kuinka tämä spiikki on käsikirjoitettu.

Siksi kysyn parin ekan virkkeen jälkeen, että maksaako tämä tuote sittenkin jotakin.

Ja kun myyjä tunnustaa, että kyllä se maksaa, totean että ei kiitos.

En olisi myöskään tilannut niitä vitamiineja siltä firmalta, joka aloittaa puhelunsa viittaamalla olemattomaan terveyskyselyyn ja kun kyselen siitä kiperiä, lyö luurin korvaani.

Miten voisin ikinä luottaa palveluntarjoajaan, jonka yhteydenoton ensimmäinen virke on valhe?

Kaiken sen perusteella, mitä itse tiedän viestinnästä ja markkinoinnista, suosittelen lämpimästi, ettet ikinä valehtelisi potentiaaliselle asiakkaallesi.

Paitsi ehkä aprillipäivänä.

Blogin pääsivulle