Vähemmän uusiakashankintaa, enemmän myymistä jo kiinnostuneille

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
10.9.2021

Moni keskittyy markkinoinnissaan lähinnä uusiakashankintaan, eli selkokielellä sanottuna uusien asiakkaiden hankintaan. Silloin jo olemassa olevat asiakkaat jäävät ikään kuin heitteille.

Hyvää mainetta, karmaa ja myyntiä jos havittelee, kannattaa palvella mahdollisimman hyvin nykyisiä asiakkaita tai niitä, jotka ovat joskus ostaneet sinulta jotain. Se voi olla tuottavampaakin kuin huonosti organisoitu uusasiakashankinta.

Kylmäsoitot eli puhelinmyynti jokseenkin sokkona kelle sattuu on usein osumatarkkuudeltaan tosi heikkoa. Vai mitäpä luulet – jos ryhdyt soittelemaan puhelinliittymäasioissa ihmisille, jotka eivät ole osoittaneet mitään mielenkiintoa liittymiäsi kohtaan, kuinka suuri osa heistä lämpenee tuputtamisellesi? (Oletettavasti niillä kohdehenkilöillä, jotka tavoitat puhelimitse, on jo puhelinliittymä.)

Toinen ainakin itseäni suuresti rasittava myynnin ja markkinoinnin muoto on se, kun elektroniikkaliikkeessä asioidessasi myyjä alkaa kassalla tyrkyttää liittymiä ja vakuutuksia eikä ymmärrä sanaparia ”ei kiitos”.

Jos sen sijaan olen ostanut esim. laitteen, jonka ohjelmistoihin ja lisäosiin olen osoittanut kiinnostusta, saatan olla myyjälle otollinen kohde erikoistarjouksille, yllättäville lisäpalveluille ja kaikenlaisille lahjuksille.

Jos kylmäsoittelu ja tuotteen tuputtaminen tuntemattomille on hakuammuntaa, myynti ja markkinointi niille, joita jo valmiiksi kiinnostaa, on kuin kypsien hedelmien poimimista.

Blogin pääsivulle