Uusi nimi tuo tuotteelle uuden elämän

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
19.11.2021

Pyörää ei tarvitse aina keksiä uudelleen. Eikä sitäkään tuotetta tai palvelua, jota sinun edustamasi yritys myy. Joskus riittää, että nimeät, paketoit ja hinnoittelet vanhan tutun tuotteen uudelleen.

Lääketehdas Bayer näytti tästä aikoinaan mallia tuomalla markkinoille tuotteen nimeltä Aspirin Cardio. Sen, toisin kuin perinteisen särkylääkkeen aspiriinin, tarkoitus oli ehkäistä veritulppia vähentämällä veren hyytymistä.

Itse lääkeaine tässä uutuudessa oli tosin ihan sama kuin perinteisessäkin versiossa: aspiriini. Uudet Aspirin Cardio -tabletit oli vain päällystetty vatsaa suojaavalla kalvolla, jonka ansiosta lääke ei imeydy vielä mahassa vaan vasta ohutsuolessa, ja annettu valmisteelle uusi, sydänterveyteen viittaava nimi.

Aspiriinin vanha tuttu sivuvaikutus, veren hyytymisen ehkäisy, oli nostettu tässä ”uudessa” valmisteessa pääosaan. Tuotteistaja Jari Parantainen kertoo Pölli tästä -kirjassaan, että hänen haastattelemiensa farmaseuttien mukaan tuote meni todella hyvin kaupaksi huolimatta siitä, että sen hinta oli noin 14-kertainen perinteiseen aspiriinivalmisteeseen verrattuna.

Blogin pääsivulle