Miten kytket viestisi Pride-viikkoon? Pelkkä ajankohtaisuus ei riitä.

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
7.6.2021

Helsinki Pride Weekin alkamiseen on enää kolme viikkoa. Vuosi 2021 on tapahtumalle erityinen, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta homoseksuaalisten tekojen kriminalisoinnin poistamisesta, 40 vuotta homoseksuaalisuuden poistumisesta mielenterveysluokituksesta ja 30 vuotta Helsinki Pride -yhteisön perustamisesta.

Olethan jo miettinyt, mitä ajankohtaista sanottavaa organisaatiollasi voisi olla aiheesta?

Pelkkä ajankohtaisuus ei riitä. Jotain olisi hyvä tehdä eri lailla kuin muut. ”Me täällä Tilitoimisto Oy:ssä kannatamme tasa-arvoa” ei luultavasti lähde kovin isosti liikkeelle.

Viime vuonna Suomen Burger King onnistui erinomaisesti ulkomainoksilla, joissa niiden kuningasmaskotti suutelee McDonald’sin pellemaskottia. Mainos sai media- ja somehuomiota ympäri maailman ja mainosalan kilpailuissakin se pärjäsi.

Myös asioita vastustamalla on mahdollista saada huomiota ja ehkä vahvistaa kannatusta omassa kohderyhmässään. Päivi Räsänen sai viime vuoden Priden yhteydessä huomiota twiitillään, jossa väitti LGBT-ideologian tavoitteena olevan ”murtaa ihmiskunnan historian ja jatkuvuuden perusta, lapsen oikeus äitiin ja isään sekä omaan synnynnäiseen sukupuoleensa”. (Moista tavoitetta ei kyllä taatusti ole LGBT-jengi julki lausunut, mutta ehkäpä Räsänen on saanut Jeesukselta ainutlaatuisen kyvyn ajatustenlukuun?)

Sanamuodoistani varmaankin kävi ilmi, mitä mieltä itse olen Räsäsen ”ajattelusta”. Oli miten oli, lausunnoillaan hän epäilemättä tavoittaa kohderyhmänsä ja pääsee heittämällä läpi kaikista tulevistakin vaaleista, joihin osallistuu. Toissa vuonna Räsäsen homofobia muuten sai huomiota jopa amerikkalaisella Fox News -kanavalla!

Blogin pääsivulle