Ostajapersoona on mielikuvituskaveri, joka auttaa viestisi kohdentamisessa

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
2.6.2021

Kaikki viestintä ja markkinointi on suuressa vaarassa mennä ns. reisille, jos sitä tehdään sisällöntuottajan näkökulmasta, vastaanottajan näkökulma unohtaen. Tätä olen tolkuttanut vähän joka käänteessä, kuten konsultin ja kouluttajan roolissa asiakkailleni sekä tässäkin vinkkisarjassa (viimeksi eilen).

Jos vastaanottajan näkökulma on kovin erilainen kuin omasi eikä häneen vetoava sävy sekä sanasto tahdo löytyä, tässä yksi toimiva ja usein käytetty apukeino:

Kuvittele ja käsikirjoita viestillesi vastaanottaja. Määrittele hänen ikänsä, sukupuolensa, asuinpaikkansa ja vuositulonsa. Anna hänelle nimi. Mieti, mihin hän käyttää rahansa. Mitä hän harrastaa, onko hänellä puoliso ja lapsia, mikä on hänelle elämässä tärkeää?

Hänestä voidaan piirtää myös kuva.

Ajatusleikin lopputuloksena on niin kutsuttu ostajapersoona tai asiakaspersoona.

(Media-alalla tällaista hahmoa sanotaan mallilukijaksi, mallikuulijaksi tai mallikatsojaksi. Tein aikoinaan Journalisti-lehteen näistä mallilukijoista jutun, joka voi avata myös ostaja- tai asiakaspersoonan olemusta ja tarkoitusta. Jutun voit lukea klikkaamalla tästä.)

Ostajapersoonan, mallilukijan ja näiden muiden mielikuvituskavereiden tarkoitus on auttaa tuotteen, palvelun, markkinoinnin ja viestinnän kohdentamisessa. Kun tiedämme, ketä palvelelemme ja tavoittelemme, palvelemme ja tavoittelemme paremmin.

Edellä mainitussa Journalistin jutussa toimittaja ja journalismin kouluttaja Panu Räty totesi: ”Mallilukija on kuvitteellinen tiivistelmä lehden tavoitelluimmasta lukijasta.” Tätä mainiota kiteytystä voidaan soveltaa myös ostajapersoona-käsitteen määrittelyyn.

Ihan hatusta tätä tyyppiä ei toki pidä kuvitella. Hänen ominaisuutensa ja sosioekonominen asemansa on syytä perustua markkina-, lukija- tai vastaaviin tutkimuksiin tai selvityksiin. Niistä saadun datan perusteella saadaan käsitys mediaaniasiakkaasta, jonka ikä, asuinpaikka, tulotaso ja muut piirteet vastaavat tyypillistä asiakastasi.

Jos sinulla on useita eri kohderyhmiä, ostajapersooniakin voi olla voi olla useita. Heitä voidaan puhutella vähän eri tavoilla ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa heille voidaan suunnata vähän erilaisia mainoksia.

Ostajapersoona auttaa viestisi kohdentamisessa
Kuvassa pari esimerkkiä ostajapersoonista, joille jokin palvelu ja sen markkinointi on suunnattu. Kuva on itse piirtämäni ja siihen on uhrattu aikaa noin minuutti – todellisten ostajapersoonien suunnitteluun suosittelen satsaamaan vähän enemmän aikaa, vaivaa ja graafista osaamista!

Blogin pääsivulle