Näin niukkuus lisää kysyntää ja kysyntä hintaa

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
7.12.2021

Niukkuus myy.

Mitä vähemmän ja vaikeammin jotakin tuotetta on saatavilla, sitä laadukkaampi mielikuva siitä tulee.

Mitä pidempi jono jonnekin on, sitä enemmän ihmisiä houkuttaa liittyä sen hännille.

Otetaan esimerkkinä Norjalainen Voss-pullovesi, joka on brändätty ihmisille, joilla on varaa juoda shampanjaakin – ja hinnoiteltu sen mukaisesti.

Veden jakelutienä ovat shampanjan maahantuojat. Sitä ei saa mistä tahansa vaan esim. hotellien sviiteistä ja kalliista ravintoloista. Hyvätuloiset kuluttajat maksavat siitä mieluusti kympin litra ­– vaikka se on ihan tavallista kraanavettä!

Pohjoismainen media on useasti uutisoinut Vossin veden olevan sitä samaa pohjavettä, jolla Norjan Ivelandin kunnan asukkaat pesevät hampaansa ja vetävät vessansa.

Mutta siitä maksetaan, koska se on brändätty taitavasti ja koska sitä ei ihan kaikille riitä.

Blogin pääsivulle