Miten tiedotan kiinnostavasti? Tässä yksi tapa…

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
8.2.2021

Kannattaa tiedottaessaan tiedostaa, millaisten kaikkia koskettavien kattoteemojen kanssa viestisi resonoi. Jos ei oikein minkäänlaisten, viestiä on ehkä hyvä vähän hioa.

Ihmiset ovat aina olleet ja ovat maailmanloppuun saakka kiinnostuneita siitä, mikä liittyy esimerkiksi rahaan, työhön, perheeseen, asumiseen, liikkumiseen, terveyteen ja tulevaisuuteen. Eli heitä henkilökohtaisesti koskettaviin asioihin.

Jos ei organisaatio ole onnistunut tavoittamaan viestinnällään kohderyhmäänsä, syynä tähän voi olla se, että viestejä ei ole riittävän selvästi kytketty vastaanottajien omaan kokemuspiiriin edellämainitunlaisten teemojen kautta.

Ei ole tavatonta, että esimerkiksi startup-yrityksen viestit katoavat pimeään tyhjyyteen, kun viestintää tehdään teknologia- ja yrityslähtöisesti. Tiedote saattaa kertoa pitkästi uuden mobiiliapplikaation teknisistä ominaisuuksista ja siitä, millaisten vaiheiden kautta projekti saatiin maaliin.

Viestinnällisesti fiksumpaa olisi lähteä liikkeelle siitä, miten se sovellus vaikuttaa ihmisten elämään. Helpottaako se liikkumista omalla kotiseudulla? Auttaako se minua säästämään ruokamenoissa? Tarjoaako se perheelleni uudenlaisia yhteisöllisyyden kokemuksia, helpottaako työllistymistäni tai auttaako minua havaitsemaan jonkin vakavan sairauden ajoissa?

Blogin pääsivulle