Miten luon oman puhekielen markkinointiin – muutama asia mietittäväksi

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
28.2.2021

Mietitäänpä Kalevalan päivän kunniaksi, millaisella kielellä haluat markkinoida yritystäsi tai pönkittää henkilöbrändiäsi.

Millainen kieli erottaa sinut (eduksesi) kaikista muista?

Mieti, minkä sanojen haluat toistuvan siinä.

Millainen lauserytmi: hidas (lyhyitä virkkeitä) vai nopea (pidempiä, useita eri sivulauseita sisältäviä virkkeitä)?

Mieti sanojen sointumista – mitä kirjaimia haluat toistaa? Esimerkiksi karskissa, äijämäisessä ilmaisussa R-kirjain on passeli. Silloin kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita sanoja, joissa R esiintyy. Mieluummin karski ja raamikas kuin lihaksikas. Mieluummin perkele kuin hitsinpitsi.

Vähän toimialasta riippuen kielessä voi olla huumoria, alatyyliä, kaksimielisyyksiä. Somessa siinä voi olla emojeitakin (niistä kirjoitamme vinkkisarjassamme myöhemmin lisää).

Tärkeintä on, että kieli sopii luontevasti puhujansa suuhun tai niihin markkinointikanaviin ja -konteksteihin, joissa sitä käytetään. Tai ehkä vieläkin tärkeämpää on, että kohderyhmä ymmärtää tätä kieltä, kiinnostuu, vakuuttuu – ja lopultakin ostaa mitä sille halutaan myydä.

Esimerkiksi Levykauppa Äx ja Varusteleka ovat onnistuneet oman, erottuvan, kohderyhmään vetoavan puhekielen lanseeraamisessa. Omanlaisellaan kielellä erottuvista henkilöbrändeistä tulee mieleen mm. stand up -koomikko Iikka Kivi.

Ei sovi apinoida, mutta oppia saa ottaa!

Blogin pääsivulle