Miten lähestyä toimittajaa? Älä ainakaan juoksuta häntä tiedon perässä

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
31.3.2021

Mediaviestinnässä on tärkeää, että olennainen tieto on toimittajan saatavilla mahdollisimman tiiviissä ja ymmärrettävässä muodossa, mahdollisimman helposti.

Toimittajan ei pidä joutua avaamaan liitteitä tai klikkaamaan mitään linkkiä saadakseen tietää, mistä juttuvinkissäsi on kysymys.

Tiedotteen liitteenä VOI tarvittaessa olla tuomioita, pöytäkirjoja, tutkimusraportteja tai muita pitkiä selvityksiä. Mutta tällöinkin se merkittävin ja kiinnostavin asia on syytä tiivistää tiedotetekstiin, jonka toimittaja saa luettavakseen heti viestisi nähtyään.

Jos soitat toimittajalle, kerro se tärkein asia heti puhelun ensimmäisillä sekunneilla.

Tiedotustilaisuudessa, jos sellainen on välttämättä järjestettävä, kannattaa välttää pitkiä alustuspuheita ja viihde-esityksiä. Eli suoraan asiaan sielläkin.

Ei näin:

Älä toimi, kuten se yksi yliopiston tiedottaja, joka vuosia sitten lähestyi minua työskennellessäni tiedottajana eräässä järjestössä. Hänen sähköpostiviestissään luki vain:

”Moi, tämmöinen tutkimus on julkaistu. Kiinnostaako? www.yliopisto.fi/gradu (eli linkki noin satasivuiseen graduun)”.

Jotta olisin saanut selville, mistä asiassa on kyse ja miksi sen pitäisi kiinnostaa minua tai työnantajaani, minun olisi siis pitänyt joutessani lukaista tuo satasivuinen dokumentti.

Tällaiseen on tänä päivänä tuskin aikaa yhdelläkään toimittajalla, tiedottajalla tai muulla joukkoviestinnän ammattilaisella.


Lisätietoja tästä ja monesta, monesta muusta mediaviestintään liittyvästä asiasta kirjassani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä (Alma Talent 2020). Mielelläni myös tarjoan myös henkilökohtaista sparrausta, valmennusta ja muita mediaviestintään liittyviä asiantuntijapalveluitani.

Blogin pääsivulle