Miten hyödyntää julkista tilaa markkinoinnissa

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
19.2.2021

Työskentelin viime vuosikymmenellä muutaman vuoden Journalistiliiton tiedottajana. Eräs projekti jäi mieleeni innostavana.

Projektin nimi oli #sananvastuuvala. Se oli somessa ja muissakin viestintäkanavissa lanseerattu, verkossa velloneen vihapuneen innoittama kampanja, jonka tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen, mitä sananvapaus oikeastaan tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

Eräs #sananvastuuvalaan liittynyt idea, jota on vieläkin kiva muistella, on se, miten hyödynsimme toimistomme keskeistä sijaintia.

Ohikulkijoille ihmeteltävää

Journalistiliiton toimisto oli silloin ja on yhä Helsingin Hakaniemessä. 7. kerroksessa sijaitsevan toimiston yksistä ikkunoista näkee Hakaniementorille ja toisista Tokoinlahdelle.

Päätimme kerrankin käyttää hyväksemme sitä ikkunariviä, joka näkyy Hakaniementorille. Niinpä painatimme ikkunankokoisia kirjoitusmerkkejä, jotka teippasimme ikkunoihin siten, että ne muodostivat kampanjan nimen: #SANANVASTUUVALA.

Tätä ennen oltiin toki laskemalla varmistettu muutamankin kerran, että ikkunat riittävät koko tuon nimihirviön kirjoittamiseen.

Kampanjan nimi näkyi Hakaniementorille ja vielä vähän kauemmaksikin. En tiedä paljonko väkeä kulkee Hakaniementorin ohi tavallisena päivänä. Tuskin on kuitenkaan ihan utopistinen, että #SANANVASTUUVALA-jättiteksti näkyi jopa tuhansille ihmisille päivittäin sen muutaman viikon ajan, kun ne kirjaimet olivat kiinni ikkunoissamme.

Luultavasti useampikin Hakaniementorin laidalla seisoskellut kansalainen googlasi bussia odottaessaan, että mikä ihmeen #sananvastuuvala.

#Sananvastuuvala meni muutenkin hyvin läpi ja sai muutenkin reilusti medianäkyvyyttä, mutta noita ikkunakirjaimia medianäkyvyyttä olisi ollut vähän vähemmän. Muun muassa Suomen Kuvalehti mainitsi ne eräässä jutussaan.

Hintalappu: 200 ja rapiat

Lupa tämmöiseen tempaukseen oli pyydettävä taloyhtiötä tai kiinteistöhuollolta – en ole varma, miltä taholta. Lupa heltisi välittömästi. Se ei vaatinut neuvottelemista eikä maksanut mitään.

Koko ikkunatempaus maksoi Journalistiliitolle vähän yli 200 euroa. Sen verran maksoi kirjainten painattaminen eräässä lähistöltä löytyneessä painotalossa sekä niiden toimittaminen liiton toimistolle. Hinta toki nousisi, jos laskettaisiin se toimiston työntekijöiden työaika, joka idean toteuttamiseen kului.

Samantapaisia esimerkkejä julkisen tilan hyödyntämisestä tulee mieleen joitakin. Perinteinen esimerkki tästä ovat mielenosoitukset, joita kansa ja media eivät voi olla noteeraamatta, kun ne järjestetään jollakin keskeisellä paikalla.

Vähän samaa sarjaa ovat olleet Vesa Keskisen bensa-alennuskampanjat, jotka ovat aiheuttaneet Tuurin kaupan lähistölle sellaiset ruuhkat, ettei media ole voinut olla noteeraamatta niitä.

PR-tempaukset julkisilla paikoilla yhä kummallisen harvinaista

Ihmeen harvoin tämmöistä kuitenkaan näkee. Ihmeen harvat yritykset ja organisaatiot, joilla on toimitiloja tosi vilkkailla paikoilla, kuitenkaan käyttävät noiden arvorakennusten julkisivuja viestinnässään ja markkinoinnissaaan.

Voisiko teidän organisaationne keksiä, miten herättää huomiota julkisella paikalla?

Blogin pääsivulle