Mitä on A/B-testaaminen ja miten se tehostaa markkinointiani?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
9.9.2021

Nykyaikainen tapa saada optimaalisia tuloksia mm. sähköpostimarkkinoinnissa on ns. A/B-testaaminen. Se on vertailua, jossa etsitään parhaiten toimivaa vaihtoehtoa.

A/B-testaamista hyödynnetään monilla aloilla ja monenlaisissa toiminnoissa, mutta käytän nyt esimerkkinä itselleni tuttuja uutiskirjeitä – ja rajataanpa vielä tarkemmin uutiskirjeiden otsikoihin.

Toimitin vuosien ajan erään järjestön jäsenille suunnattua uutiskirjettä. Tein sitä nykyaikaisella uutiskirjesovelluksella, jossa on mahdollisuus kätevään A/B-testaukseen.

Miten A/B-testaus toimii käytännössä?

Testaus toimi niin, että kirjoitin uutiskirjeelle vähintään kaksi vaihtoehtoista otsikkoa (useammankin sai halutessaan uutiskirjeohjelman vertailuun). Jos vastaanottajia oli vaikkapa 10 000, uutiskirje lähti ensin tuhannelle joukosta sattumanvaraisesti valikoituneelle vastaanottajalle. He muodostivat testijoukon. Jos otsikkovaihtoehtoja oli kaksi, tuhannen henkilön testiotoksesta 500 sai uutiskirjeen testiotsikolla A (vaikkapa ”Järjestö X:n uutiskirje”) ja toiset 500 testiotsikolla B (esim. ”Järjestö X:n odotetut kesäkinkerit tulevat taas”).

Lähetettyään viestin kahdella eri testiotsikolla yhteensä tuhannelle vastaanottajalle uutiskirjeohjelma ”odotti” tuloksia pari tuntia. Tämän jälkeen ohjelma tsekkasi, moniko vastaanottaja avasi viestin otsikolla A ja moniko otsikolla B.’

Tulosten perusteella määräytyi, kummalla otsikolla loput 9 000 vastaanottajaa saivat uutiskirjeensä. Eli suositumpi otsikko oli se, jolla valtaosaa järjestön jäsenistä lähestyttiin.

A/B-testaaminen tuottaa joskus aika yllättäviäkin tuloksia. Itse kyseisen järjestön uutiskirjeen toimittajana kokeilin monenlaisia kikkailu-, viihde- ja klikkiotsikoita, mutta suosituin otsikko oli AINA tämä:

Järjestön X uutiskirje 3/2016.

Entä jos en halua A/B-testata?

No siinä on se riski, että jos teet vain yhden otsikon etkä satu olemaan otsikoinnin mestari, otsikkosi voi olla vastaanottajien mielestä surkea, epäkiinnostava, vaikea ymmärtää tai muuta vastaavaa. Se on huono homma, koska otsikko on uutiskirjeen tärkein elementti, jonka huonous aiheuttaa sen, ettei sitä juuri kukaan avaa.

Mutta jos teet kaksi otsikkoa tai useamman, on pienempi riski sille, että ne kaikki olisivat ihan paskoja. Jos ne sitä kuitenkin ovat, suurin osa vastaanottajista saa sen sentään sillä vähiten paskalla otsikolla.

Siksi A/B-testaus kannattaa.

Blogin pääsivulle