Kriisiviestinnässä on elintärkeää miettiä, miltä asiat näyttävät ulospäin

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
14.9.2021

Yksi yleinen tapa pahentaa yrityksessä tai organisaatiossa vellovaa mainekriisiä entisestään on unohtaa miettiä, miltä asiat näyttävät ulospäin. Käytännössä tämä unohdus voi näkyä kriisiviestinnässä vaikkapa niin, että organisaation johto valittelee tiedotteissa sitä, miten pahalta heistä tämä kaikki tuntuu.

Yleisöä ja varsinkaan niitä, jotka suoraan kärsivät yrityksen töppäilystä, ei kiinnosta, miltä kriisi tuntuu niistä, jotka ovat sen aiheuttajia tai vastuussa siitä. Yleisöäsi ja uhrejasi kiinnostaa, miten huomioit heidät ja kannat vastuusi tapahtuneesta, oli se sitten tietovuoto, tulipalo tai jokin loukkaava julkinen tölväys.

Monilta kriiseiltä myös vältyttäisiin, jos yrityksissä ja organisaatioissa mietittäisiin nykyistä enemmän jo etukäteen, miltä tämäkin toiminta ulospäin näyttäisi, jos se tulisi julkisuuteen.

Blogin pääsivulle