Kriisiviestinnässä media voi olla hyvä jättää pois kohdennuksesta

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
17.7.2021

Jos organisaatiosi joutuu kriisiin ja viestimään siinä, eli tekemään kriisiviestintää, aikataulu on mitä luultavammin tiukka ja paineet kovat.

Siksi viestintää ei kannata tai edes pysty tekemään kaikissa kanavissa. Toisia keinoja ja välineitä joudutaan priorisoimaan yli muiden. Tässä tilanteessa media voi olla hyvä jättää pois – varsinkin jos sen kriisin kärsijöinä ovat esimerkiksi organisaatiosi omat työntekijät tai asiakkaat.

Kriisiviestintä on hyvä suunnata ensisijaisesti juuri kriisin uhreille. Jos uhreja eivät ole toimittajat, heidän haastattelupyynnöistään on kenties parasta kieltäytyä kohteliaasti. Niihin voi vastata vaikkapa:

”Verkkosivuillamme ja Twitter-tilillämme kerromme kaiken, mitä tiedämme. Niissä julkaisemme myös uutta tietoa sitä mukaa kun sitä saadaan. Haastattelupyyntöihin emme valitettavasti juuri nyt ehdi vastaamaan, mutta järjestämme huomenna verkkosivuillamme striimattavan pressitilaisuuden, jossa on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä. Haastattelupyyntöihin vastaamme (XX päivän kuluessa TAI sitten kun tilanne on saatu rauhoittumaan tms.)

Blogin pääsivulle