Lahja toimittajalle? Ei aina niin hyvä idea…

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
19.8.2021

Kannattaa harkita vähintään kahdesti ennen kuin annat lahjan kontaktoimallesi toimittajalle.

Moni toimittaja kokee sellaisen helposti voiteluna eli lahjontana, mikä voi vaikeuttaa viestisi läpipääsyä ja hyvien mediasuhteiden muodostumista.

Tietenkin toimittajat rakastavat erityiskohtelua ja kaikkea ilmaista – kukapa ei! Mutta yleensä hänelle lähetettävän tuotteen on parasta liittyä jotenkin hänelle ehdottamaasi juttuaiheeseen. Ja silloin sitä ei välttämättä niinkään edes mielletä lahjaksi vaan esimerkiksi tuotenäytteeksi.

Joskus on myös mahdollista jäädä paremmin toimittajan mieleen jollain halvalla mutta erikoisella lahjalla, joka ei liity aiheeseen. Esimerkiksi eräs bändi lähetti promolevynsä mukana musiikkitoimittajille tikkarin.

Mutta jos tuote on huomattavan hintava eikä edes liity juttuaiheeseen – esim. shampanjapullo tai hopeinen solmioneula – se voi olla epäilyttävää, jos toimittajalla on tiukka moraalikoodi jääviyskysymyksissä.

Aiheesta pidemmin kirjassani Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä.

Blogin pääsivulle