Kuvitus ja grafiikka käyttöön mediaviestinnässä

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
14.7.2021

Eräissä aiemmissa vinkeissämme mainittujen valokuvien lisäksi myös kuvitukset ja grafiikka voivat auttaa mediahuomion saamisessa.

Ne ovat koristeellisia, havainnollistavia tai täydentäviä piirroksia, maalauksia tai tietokonegrafiikkaa. Ne voivat olla myös kollaaseja, jois-sa on grafiikkaa ja valokuvaa sekaisin.

Kuvituksella pystyy havainnollistamaan jotakin monimutkaista teknistä prosessia. Se voi olla toimittajalle arvokasta taustatietoa, vaikka hän ei julkaisisikaan kuvitustasi. Taiteilijan näkemys -kuvituksella voidaan näyttää, millainen jokin äskettäin löydetty planeetta ehkä olisi läheltä katsottuna. Rakennusyhtiöt esittävät havainnekuvillaan, miltä suunnitteilla olevan rakennuksen on tarkoitus näyttää valmiina.

Informaatiografiikka (pylväs- ja piirakkadiagrammit, hierarkiakaaviot yms.) auttaa esittämään esimerkiksi prosenttiosuuksien jakautumista eri toimijoiden kesken, poliittisia voimasuhteita tai määrällisiä muutoksia tietyllä ajanjaksolla. Toimitustyössä näitä sanotaan infograafeiksitai ihan vain graafeiksi.

Lisätietoa tästä(kin) aiheesta löydät kirjastani Ansaittu julkisuus.

Blogin pääsivulle