Mainonta Facebookissa on joskus työn ja tuskan takana – varaudu säätöön ja vääntöön

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
25.4.2021

Jos meinaat mainostaa jotakin Facebookissa, kannattaa varautua siihen, että se ei ole ihan läpihuutojuttu. Siihen kannattaa varata aikaa ja energiaa etenkin, ellei siitä ole pitkää kokemusta.

Ei nimittäin ole lainkaan mahdotonta, että Facebook-mainoksesi hylätään etkä saa mitään selitystä siitä.

Itse jouduin taannoin tekemään ainakin versioita eräästä mainoksesta, jonka Facebook hylkäsi kerta toisensa jälkeen kertomatta, mikä siinä rikkoi FB:n markkinointisääntöjä.

On myös jokseenkin turha toivo, että jostain löytyisi joku ystävällinen asiakaspalvelija, joka kertoisi täsmällisesti, mikä mainoksessasi oli vikana ja miten saat sen julkaistua.

Niinpä en voinut kunkin hylkäyspäätöksen jälkeen tehdä muuta kuin taas uuden version mainoksesta. Sitten odottelin pari tuntia, kun joku tai jokin tarkasti ja taas hylkäsi mainokseni.

Kärsivällisyyteni palkittiin, kun tuntikausien vääntämisen jälkeen tajusin poistaa mainoksestani yhden tietyn sanan, jonka perusteella Facebook oli tulkinnut mainokseni poliittiseksi. Facebook nimittäin suhtautuu poliittisiin mainoksiin penseämmin kuin muunlaisiin.

Samoin Facebookin mainossääntöjä on hyvä päntätä aika ajoin uudelleen, sillä ne muuttuvat kuulemma jopa useasti yhden viikon aikana.

Blogin pääsivulle