Tästä syystä demografia ei riitä ostajapersoonan määrittelyyn

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
28.12.2021

Kun määritellään ostajapersoonaa eli kohderyhmää edustavaa mediaanihenkilöä, kohderyhmän demografiset muuttujat (ikä, sukupuoli, kansallisuus, tulotaso jne.) ei välttämättä vielä tee ihan riittävän näkyväksi sitä, kenelle tuotettasi on tarkoitus myydä ja kuinka.

Lisäksi olisi tärkeää kartoittaa, millaisia haasteita ja ongelmia ostajapersoonasi arjessaan kohtaa – ja sitten keskittyä myymään tälle ratkaisua näihin ongelmiin.

Tämä Markkinointikollektiivin Facebookissa hiljattain julkaisema kuva on hupaisa mutta toisaalta valaiseva esimerkki siitä, miksi em. demografiatiedot eivät välttämättä määrittele ja rajaa kohderyhmääsi ihan riittävän tarkasti:

Blogin pääsivulle