Pitkäkin teksti kyllä luetaan, kunhan se on kiinnostava

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
20.7.2021

Nykyään on vallalla käsitys, ettei kukaan enää jaksa lukea pitkiä tekstejä, varsinkaan netissä. Siksi kaikki kuulemma pitäisi tiivistää iskeviksi sloganeiksi tai twiitin mittaan.

Ei pidä. Pitkille teksteille on yhä omat paikkansa. On esimerkiksi copywritereita, jotka kirjoittavat varsin pitkiä, jopa useiden sivujen mittaisia myyntikirjeitä – ja saavat niillä aikaan reilusti myyntiä.

Ja vaikka pressitiedotteen ihannemitta on yksi A4, runsas asiapitoisuus voi olla hyväksyttävä peruste pidentää sitä. Itse lähetin juuri eilen toimittajille noin kahden A4-arkin mittaisen pressitiedotteen, joka noteerattiin monissa suurissa tiedotusvälineissä.

Ihannemitta riippuu mm. aiheesta

Toki tekstin ihannemitta riippuu vähän mm. siitä, mitä myyt tai mistä haluat kertoa – kuten siitä, miten iso investointi on kyseessä. Jos kaupustelet asuntoa tai autoa, potentiaalinen asiakkaasi haluaa luultavasti lukea siitä kaiken mahdollisen.

Mikäli myyt jäätelöpuikkoja, myyntitekstiksi voi riittää: MAISTA!

Riittävä mitta parantaa hakukonenäkyvyyttä

Pitkähköt tekstit auttavat myös hakukoneoptimoinnissa. WordPressin SEO-analyysityökalu antaa aina bloggaajalle miinuspisteitä, jos tämän artikkeli on alle 300 sanan mittainen.

Tämäkin bloggaus on siis hakukonenäkyvyyttä ajatellen liian lyhyt (vain 196 sanaa). Mutta menköön nyt.

Mutta kiinnostavahan sen on oltava

Tietenkään pitkä teksti ei tule luetuksi, jos se on tylsä ja epärelevantti. Mutta jos asiasi on tylsä, lyhyttä tekstiä vielä parempi vaihtoehto voi joskus olla se, että jätät sen kokonaan kirjoittamatta.

Blogin pääsivulle