Ketä haluat haastattelulausunnoillasi puhutella?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
26.12.2021

Jos pääset haastateltavaksi mediaan, kannattaa etukäteen tietoisesti miettiä, ketä haluat lausunnoillasi puhutella.

Usein me, tiedostamattamme, nimittäin pyrimme miellyttämään jotain tiettyä henkilöä tai kohderyhmää – ja tämä kohdehenkilö tai -ryhmä ei välttämättä ole tarkoituksenmukainen viestintämme tavoitteiden kannalta.

Ansaittu julkisuus -kirjaan haastattelemani Osmo Kontula sanoo kyseisessä teoksessa:

”Se, mikä kohderyhmä on mediassa esiintyessä mielessä, vaikuttaa siihen, miten esiintyy ja miten tulkitsee asioita. Monihan haluaa arvostusta kollegoilta ja esiintyy niin, että he arvostaisivat. Jotkut puhuvat työnantajalleen, jotta asema olisi tämän silmissä vakuuttava. Jotkut puhuvat rahoittajille, jotta näillä olisi motiivi rahoittaa tutkijaa tulevaisuudessakin. Jotkut puhuvat viranomaisille tai poliitikoille saadakseen aikaan yhteiskunnallista muutosta. Jotkut puhuvat ammatti-ihmisille, jotka työskentelevät niillä aloilla, joita nämä tiedot käsittelevät.

Itse puhun julkisuudessa asioista, jotka käsittelevät ihmisten jokapäiväistä elämää ja hyvinvointia, suhdetta muihin ihmisiin. Haluan, että antamani tieto jotenkin hyödyttäisi sosiaalisen hyvinvoinnin rakentamisessa. Siksi yritän muotoilla viestini niin, että sillä olisi käytännön merkitystä suurelle yleisölle. Eli tavallisille ihmisille.”

Blogin pääsivulle