Mitä jos käyttäisit hyväksesi kilpailijasi markkinointia?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
22.11.2021

Oletko koskaan ajatellut, että paitsi omalla, myös kilpailijan mainonnalla on mahdollista saada myyntiä?

Aikoinaan Yhdysvalloissa pieni denveriläinen pizzeria mainosti itseään keltaisilla sivuilla (jos olet liian nuori muistamaan keltaisia sivuja, katso tästä, mitä ne Suomessa olivat).

Sitten paikalle tuli Domino’s, avasi useita ravintoloita ja vieläpä haltuunotti Keltaiset sivut ostamalla siitä koko sivun mainoksen, joka jätti pienemmät kilpailijat varjoonsa.

Pieni pizzayrittäjä keksi panna sanan kiertämään, että hän lupaa kaksi pizzaa yhden hinnalla jokaiselle, joka tuo hänelle puhelinluettelosta repäisemänsä Domino’sin mainoksen.

Tämä toi pizzerialle uusia asiakkaita ja suututti Domino’sin väen, joka ei kuitenkaan voinut asialle mitään ja joutui maksamaan irtirevityistä mainoksistaan vielä 11,5 kuukautta (eli ennen keltaisten sivujen seuraavan painoksen ilmestymistä ja mainosmyyntiä).

Suomessa vastaavista esimerkkinä jäi mieleen joku teleoperaattori, jonka tv-mainoksissa animoitu supersankari halvensi kilpailevien operaattoreiden logoelementtejä. Tämä loi tosin ainakin itselleni kielteisen kuvan siitä mainostajasta, ei mainoksissa solvatuista kilpailijoista.

Blogin pääsivulle