Kiirehdi!

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
4.4.2021

Eilinen vinkkimme kehotti olemaan kiirehtimättä ja antoi 10 ideaa kiireen kukistamiseksi.

Tämä ei tarkoita, etteikö joissain tilanteissa kiirehtiminen olisi paikallaankin. Esimerkiksi asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden ja toimittajien yhteydenottoihin kannattaa vastata mahdollisimman pian.

Mieluiten välittömästi.

Menestyksen taustalla reagointinopeus

Osana erästä toimeksiantoa haastattelin hiljattain menestyvän, koronasta huolimatta kasvavan it-firman asiakkaita. Puolet haastateltavistani kertoi, että kyseisen it-firman kiitettävä reaktionopeus tarjouspyyntövaiheessa oli merkittävä syy sille, että palveluntarjoajaksi oli valittu juuri tuo it-firma.

Yksi haastateltava oli irtisanonut yhteistyönsä edellisen palveluntarjoajansa kanssa siksi, että tämä vastasi viesteihin liian hitaasti.

”Ai että tänään muka pitäisi?”

Omasta historiastani muistuu mieleen se, kun haeskelin sälekaihtimia uuteen asuntooni. Yksi kaihdinfirma vastasi viestiini noin kahden kuukauden viiveellä: moi, hinta on XXX euroa, sovitaanko asennusaikaa? Olin tuossa vaiheessa ollut onnellinen kaihdintenkäyttäjä jo puolitoista kuukautta.

Mediaurallani muutamat organisaatiot jäivät mieleeni tuskastuttavan hitaalla reagoinnillaan. Eräästäkin aikoinaan valtavasta, kaikissa maailmankolkissa tunnetusta teknologiafirmasta vastattiin epäuskoisesti naureskellen, kun esitin toiveeni saada haastatella jotain yhtiön keskijohdon pikkupomoa tai asiantuntijaa: ”Ai että tällä viikolla muka pitäisi saada haastattelu?”

Viestintäjohtaja ei perustellut epäuskoaan ja nopean vastaamisen mahdottomuutta mitenkään. Hän puhui niin kuin parin viikon vastausviiveen luulisi olevan perustelemattakin selvää.

Minulle viestinnän vitkastelu oli enemmänkin yllätys. Päivittäisessä uutistyössäni olin tottunut siihen, että haastatteluiden on hyvin usein järjestyttävä jo samalle päivälle, jotta juttu ehtii huomiseen lehteen tai illan radiouutisiin. Mutta tämän viestintäjohtajan mielestä tuntui olevan sulaa hulluutta odottaa mitään ainakaan vielä tällä viikolla.

Kilpailijalta haastattelu järjestyi heti

Haastattelu järjestyi samalle päivälle muitta mutkitta eräästä toisesta, samantapaisesta teknologiayrityksestä. Nyt, vuosia myöhemmin, tuo toiveeni viipymättä toteuttanut yritys menestyy yhä.

Se toinen tuona päivänä tavoittelemani suomalaisyritys tuli noihin aikoihin yleisemminkin tunnetuksi kyvyttömyydestään reagoida ympäröivän maailman muutoksiin ja muutospaineisiin.

Oman toimialansa maailmanvaltiaana aikoinaan paistatellut yhtiö on sittemmin kutistunut murto-osaan loistonsa päivistä, vaihtanut liiketoimintamalliaan ja epäonnistunut yrityksissään palata takavuosien menestystuotteittensa varteenotettavaksi valmistajaksi.

Jätettäköön nyt säädyllisyyssyistä mainitsematta nimeltä tuo suomalainen teknologiayritys, joka aloitti toimintansa kauan sitten eräiden jalkineiden valmistajana, jolla on sama nimi kuin eräällä pirkanmaalaisella pikkukaupungilla ja jonka osakkeen arvo on tätä kirjoitettaessa (huhtikuussa 2021) vain muutaman prosentin kaikkien aikojen ennätysarvostaan.

Ehkä ne ympäröivän maailman muutokset ja kilpailijoiden markkinoille puskemat innovaatiot olisi kannattanut ottaa tosissaan – ja reagoida näihin uhkiin viipymättä.

Siispä kiirehdi silloin, kun tilanne sitä vaatii.

Blogin pääsivulle