Kannattaako asiantuntemustaan jakaa ilmaiseksi?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
30.12.2021

Moni asiantuntija on mustasukkainen osaamisestaan. Asiantuntemusta pantataan, säännöstellään ja vahditaan ettei sanaakaan siitä leviäisi ilmaiseksi muiden korviin.

Ajatellaan, että näin asiakas tai kilpailija ei pääse varastamaan sitä aineetonta pääomaa, mitä asiantuntija on vaivalla kerännyt vuosia.

Käytännössä homma toimii vähän toisin: mitä anteliaammin jaat osaamistasi muille, sitä enemmän hyödyt itsekin. Ne, jotka julkaisevat ja luennoivat ahkerimmin, ovat tunnetuimpia ja usein myös menestyneimpiä.

Tiedon panttaaminen ei kannata

Tiedon varjeleminen ei lisää menestystäsi, sillä

  • tietosi ei häviä sinulta mihinkään, vaikka sitä kuinka jakelisit;
  • se tieto, jonka muille jaat, muuttuu heidän käsissään toiminnaksi äärimmäisen harvoin ja usein he eivät osaa soveltaa sitä niin taitavasti kuin sinä, huippuosaaja;
  • potentiaaliset asiakkaasi kyllä ymmärtävät, että siinä bloggauksessa tai sillä luennolla et todellakaan jakanut kaikkea tietoasi, vaan tiedät ja osaat vielä paljon sellaista, mitä asiakkaasi ei – ja mistä hän on ehkä valmis sinulle maksamaankin;
  • perässähiihtäjiä ja perskärpäsiä riittää joka tapauksessa, jaat tietoasi tietoisesti tai et.

Kuten tuotteistajaguru Jari Parantainen toteaa Sissimarkkinointi-kirjassaan (josta tämä koko artikkeli on pöllitty), tiedon jakaminen on kuin ruoan antaminen nälkäiselle.

Kala ei tee hänestä mestarikalastajaa.

Sitä kutsutaan esim. sisältömarkkinoinniksi

Sen sijaan asiakas voi olla halukas maksamaan sinulle henkisestä pääomastasi, kun olet osoittanut tälle, miten taitava olet omassa lajissasi.

Itsekin olen jakanut tietämystäni kertomalla siitä erilaisissa koulutus- ja muissa tilaisuuksissa, toisinaan ilmaiseksi. Olen kirjoittanut kirjan erikoisosaamisalastani ja kannustanut joitakin lainaamaan sitä kirjastosta ilmaiseksi. Olen kirjoittanut tänä vuonna jo 364 viestintä- ja markkinointivinkkiä, joissa jaan osaamistani ilmaiseksi. Tällaista sisällöntuotantoa sanotaan sisältömarkkinoinniksi.

Huomenna 31.12.2021 tämä vinkkisarja saa viimeisen osansa.

Työkalenterini on silti – vai juuri siksi? – täynnä töitä, joista minulle maksetaan. Tällä hetkellä minua on turha kysyä mihinkään ainakaan pariin kuukauteen, koska joutuisin kuitenkin kieltäytymään.

Mutta onneksi esim. tällä blogilla voin auttaa sinua ihan ilmaiseksi!

Blogin pääsivulle