Välirikko on yleensä lopullinen, joten oletko varma jättämispäätöksestäsi?

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
13.9.2021

Jättäminen on hyvä idea vain siinä tilanteessa, kun olet ehdottoman varma päätöksestäsi. Tämä pätee paitsi pari- ja ystävyyssuhteisiin, myös mm. liike-elämään. Jos hankkiudut eroon esimerkiksi asiakkaastasi tekemällä selväksi ettei hän ole enää toivottu, sen sopii olettaa olevan lopullinen ratkaisu; asiakasta ei kannata ajatella ruinaavansa takaisin vuosienkaan päästä. Selvyyden vuoksi kerron esimerkin vakuutusyhtiöiden maailmasta.

Eräästä nimeltä mainitsemattomasta vakuutusyhtiöstä, jonka kaksikirjaiminen nimi alkaa i:llä, soitettiin minulle hiljattain vakuutuksenkaupustelumielessä. Myyjä totesi, että minulla onkin ollut heiltä vakuutus joskus vuosia sitten. Sanoin muistavani sen.

Kerroin muistavani myös sen, miksi suhteemme päättyi. Kyseinen yhtiö oli nostanut terveysvakuutukseni vuosimaksuja niin paljon, ettei sen pitämisessä ollut enää mitään järkeä. Järkeä ei ollut myöskään niissä perusteluissa, joihin vedoten maksut nousivat.

Viimeistä roimaa hinnankorotusta tämä yhtiö perusteli sillä, että nyt vakuutuksessa on mukana jonkinlainen matkavakuutus, joka turvaa matkalla tapahtuneet sairasteluni ja kommellukseni vielä satavuotiaanakin!

Matkaturva vielä satavuotiaanakin? Vau, mikä syy maksaa siihen asti parisataa vuodessa enemmän! Ja tuskinpa hinnankorotukset 100-vuotissynttäreitä odotellessa olisivat siihen jääneet.

Yhtiön puhelinmyyjä kertoi monen muunkin lopettaneen asiakkuutensa kyseisen kaksikirjaimisen yhtiön kanssa samoihin aikoihin kuin minä, ja samankaltaisista syistä. Myyjä sanoi ymmärtävänsä tämän mutta kyseli, josko nyt kuitenkin olisin valmis palaamaan.

En ole vieläkään siihen valmis, koska muistan, miten viimeksi koin tulleeni kohdelluksi yhtiön asiakkaana. Koin tulleeni kohdelluksi niin kuin yhtiö haluaisi minusta eroon mutta tahtoisi sen tapahtuvan omalla päätökselläni, koska sopimusehtojen vuoksi se ei voi vain yksipuolisesti vain irtisanoa vakuutustani.

Niinpä yhtiö pääsi minusta eroon, enkä ole sen asiakkaaksi palaamassa niin kauan kuin markkinoilla on muitakin kilpailukykyisiä vakuutuksentarjoajia.

Blogin pääsivulle