Miten viestinnän ja markkinoinnin tavoitteet kannattaisi muotoilla? Tässä yksi hyvä ”työkalu”

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
4.1.2021

Ennen kuin alat markkinoida ja tiedottaa, aseta sille tavoitteet. Ja kun asetat tavoitteita, tiedä mitä teet.

Yksi hyvä työkalu tavoitteiden laatijalle on SMART-kriteeristö. Sen mukaan tavoitteiden kannattaa olla täsmällisiä (Specific), mitattavissa (Measurable), saavutettavissa (Achievable), olennaisia tai asiaan kuuluvia (Relevant) sekä aikaan sidottuja (Time-bound).

SMART-mallin mukainen voisi olla vaikkapa: ”Vuoden 2021 joulukuussa päivittäisen verkkoliikenteemme on tuplaantunut viime vuoden joulukuusta keskimäärin vähintään 2200 kävijään päivässä. Ainakin puolet näistä kävijöistä tulee analytiikan perusteella Närpiöstä, ja päivittäisistä närpiöläiskävijöistä minimissään 17 tilaa verkkokaupastamme jotain ainakin 40 eurolla per naama. Aiomme saavuttaa tavoitteemme noudattamalla toimistomme X-levyltä löytyvää markkinointisuunnitelmaa.”

Blogin pääsivulle