Älä tyrkytä apuasi

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
24.7.2021

Asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden henkilökohtaista tilaa kannattaa kunnioittaa, varsinkin Suomen kaltaisissa, ei niin yhteisöllisissä kulttuureissa. Liika mainosviestien tyrkyttäminen jollekulle, joka ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa sinua kohtaan, voi tuntua ahdistelulta.

Ja usko tai älä, asiakaspalvelu voi olla liian ystävällistä. Itse olen lukemattomat kerrat kokenut tämän esimerkiksi apteekeissa. Kun olen hakemassa jotain peräpukamavoidetta tai muuta arkaluontoista käsikauppatavaraa, tahtoisin etsiä tuotteen hyllystä ihan itse, ostaa sen mahdollisimman huomaamattomasti ja luikkia tieheni.

Niinpä tällaisessa tilanteessa yritän viestiä luotaantyöntävällä kehonkielelläni, katseeni suunnalla (kohti maata) ja kuulokkeillani, että en juuri nyt halua ketään lähelleni. Ja tässä tilanteessa koen tunkeilevana sen, kun se farmaseutti tuppautuu viereeni tiedustellen, olisiko voinut auttaa. Joskus, kun olen kieltäytynyt, ”apuaan” on tarjonnut sen jälkeen vielä toinenkin farmaseutti.

Silloin tekisi mieleni vastata: ”Itse asiassa voit. Parhaiten autat pysymällä minusta vähän kauempana ja yrittämällä lukea tilannetta. Jos vaikutan tyypiltä, joka haluaa hoitaa asiansa itsekseen, anna minulle asiointirauha. Jos huomaan tarvitsevani apua, osaan kyllä pyytää sitä.”

Blogin pääsivulle