Älä polje kirjaa kuin sika, vaikka siinä on jokunen vika

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
9.4.2021

Tänään 9. huhtikuuta vietettävän Mikael Agricolan päivän kunniaksi olkoon päivän vinkkimme sitaatti häneltä.

Älä polje kirjaa kuin sika, vaikka siinä on jokunen vika.” Näin kirjoitti Rukouskirjaansa piispa, uskonpuhdistaja, kääntäjä, kirjailija Agricola.

Rukouskirjan ilmestymisestä on kohta 500 vuotta, mutta edellä siteerattu lausahdus on ihan validi yhä tänä päivänä: kirjallisuutta ei edelleenkään pidä halveksuman.

Esimerkiksi markkinoinnissa olet luultavasti sitä taitavampi ja tuloksellisempi, mitä enemmän luet asiantuntijoiden kirjoittamia markkinointioppaita.

Jos haluat kehittyä kirjoittajana, lukeminen auttaa tässä ehkä enemmän kuin mikään muu. Tosin ei ainoastaan kirjojen lukeminen, vaan yleisesti lukeminen.

Minun tieni kirjoittajaksi on ollut lähinnä lukemista

Minusta on kehkeytynyt ammattikirjoittaja lähinnä siksi, että olen lukenut kohtalaisen paljon tieto- ja kaunokirjallisuutta, lehtiä, tiedotteita, mainoksia, rocklyriikkaa, somepostauksia, blogeja, pakkauksia ja mitä ikinä milloinkin olen käsiini saanut.

Lisäksi olen kauan sitten ottanut tavakseni kiinnittää kaikesta lukemastani huomiota paitsi tekstin sisältöön, myös siihen, miten se on kirjoitettu. Jos teksti toimii, mietin, miksi. Jos se ei toimi, mietin, miksi.

Imuroin itseeni myönteisiä vaikutteita. Yritän omaksua viisaammilta oppimiani tyylikeinoja ja samalla yritän tajun siitä, millaisiin asiayhteyksiin ne sopivat. Toivottavasti en ainakaan jatkuvasti emämunaa itseäni tässä käyttämällä sinänsä hyviä kikkoja aivan hölmöissä paikoissa.

Omalle tekstilleen on yleensä sokeampi kuin muiden tekstille: omasta tekstistään ei niin herkästi huomaa virheitä, maneereita ja muita epäkohtia. Siksipä kannattaa kytätä niitä muiden teksteistä. (Mutta voisitko pitää suurimman osan havainnoistasi omana tietonasi, viisastelematta niillä sosiaalisen median yhdyssanavirheryhmissä? Sellainen on tympeää.)

Jos huomaan muiden kirjoituksissa virheellisiä, kliseisiä, epätäsmällisiä tai muuten huonoja ilmauksia, yritän varoa toistamasta niitä siinä, mitä itse julkaisen.

Näistä palveluista Agricola olisi riemuinnut!

Palataan vielä kirjallisuuteen, josta tämä postaus lähti. Yksi hyvä markkinointikirjallisuuden lähde (kirjaston lisäksi) on Alma Talent Kirjat -niminen verkkopalvelu ja samanniminen älylaitteisiin ladattava sovellus.

Sieltä löydät kiitettävän määrän Alma Talentin kustantamia markkinointi- ja viestintäaiheisia tietokirjoja. Monet niistä, ellei jopa useimmat, on julkaistu myös äänikirjoina, joita tässä samassa palvelussa voit kuunnella.

Jos luet tai muun puuhan taustalla kuuntelet edes yhden kirjan viikossa, olet jo vuoden päästä selvästi parempi markkinoija ja viestijä kuin nyt.

Tehtäköön tässä yhteydessä selväksi, että tämä ei ole kaupallinen yhteistyö. En ole sopinut tästä bloggauksesta Alma Talent -kustantamon kanssa enkä saa siltä rahaa tästä. Suosittelen kustantamon e- ja äänikirjapalvelua siksi, että olen itse käyttänyt sitä ja kokenut sen hyvinkin hintansa arvoiseksi.

Puhun siis ihan vilpittömästi, kun suosittelen sinulle, että käyt kurkkaamassa, josko saisit tämän palvelun käyttöösi ilmaiseksi kuukauden mittaiseksi tutustumisjaksoksi. Tai josko siitä olisi tälläkin hetkellä jokin lähes yhtä edullinen määräaikainen tarjous.

Vastaavista palveluista suosittelen myös Bookbeatia ja Storyteliä. Vastaavia appeja on muitakin, mutta noita kahta olen itse ehtinyt kokeilla. Näiden appien kirjavalikoimahan tunnetusti sisältää paljon muutakin kuin bisnes ja markkinointi -kirjallisuutta, kuten romaaneja.

Kuten jo aiemminkin väitin, romaanitkin auttavat sinua kehittymään kirjoittajana.

Blogin pääsivulle