Älä panosta äläkä käy iholle

Jaakko Kilpeläinen
Kirjoittaja
Jaakko Kilpeläinen
Julkaistu
5.2.2021

Sinun ei tarvitse olla mikään ruuneperi voidaksesi saada tuotteitasi kaupaksi, mutta suosittelen markkinointiteksteissäsi välttämään tiettyjä tyylivirheitä.

Yhden tällaisten virheiden kategorian muodostavat huonot kuvailmaukset. Ne ovat yleensä kuluneita kielikuvia, kuten lautaskiista, eturivin artisti tai käydä iholle.

Yleensä se ensimmäisenä mieleen tuleva kuvailmaus on kulunut ja siksi tehonsa jo kauan sitten menettänyt, eikä lainkaan omaperäinen. Keksitkö siis yhtään syytä sellaisen käyttämiselle?

Aiheesta kertoi perusteellisemmin Tampereen yliopiston tuolloinen journalistisen kielen lehtori Sirkka Wahlstén, kun haastattelin häntä Journalisti-lehteen reilut kymmenen vuotta sitten. Tätä bloggausta kirjoittaessani tuo juttu löytyi tämmöisestä osoitteesta.

Jos keksit omia kuvailmauksia, yritä sanoittaa ne ymmärrettäviksi. Kuvittele vaikkapa jokin tyypillinen, helposti kuviteltava ja samastuttava tilanne, jota voit kuvata sanalla tai parilla.

Tai kokeile tuunata vanhaa kuvailmausta siten, että sen alkuperän kyllä tunnistaa, mutta jokin pieni muutos antaa sille uuden elämän. Voisiko jossain tilanteessa puhua vaikka takarivin artisteista? (Esimerkki ei nyt toki ollut paras mahdollinen. Aina ei vain jaksa panostaa… Ai niin, myös panostaa-sana on huonoa kuvakieltä, jos tuota edellä mainittua lehtoria on uskominen. Kuulemma panostaa voi lähinnä tuliaseita tai räjäytettäviä kallioita, ei esimerkiksi henkilöstöön.)

Ihan hyvä vaihtoehto on myös kiertää koko karikko. Eli kirjoita suoraan ja asiallisesti mitä tarkoitat, ilman kielikuvia ja muuta kikkailua.

Hyvää Runebergin päivää, muuten!

Kuvassa runebergintorttu. Kuvan lähde: Wikimedia Commons. Kuvaaja: Ville Koistinen.

Blogin pääsivulle